Danskerne vælter sig i digitalt udstyr

MediaWatch

Danskerne har for alvor fået smag for digitalt isenkram som fladskærme, mp3-afspillere, mobiltelefoner og bærbare computere. Det viser den årlige markedsrapport fra organisationen Branchen ForbrugerElektronik (BFE). Mest markant har udviklingen været af salget af fladskærme, hvor der er tale om en tredobling af salget fra 2004 til 2005. I fjor blev der solgt 200.000 fladskærme - lcd- og plasmaskærme - mod 60.000 året forinden. Til gengæld faldt antallet af købte billedrørs-fjernsyn fra 310.000 i 2004 til 180.000 styk i fjor. Tallene viser også, at salget af mp3-afspillere blev fordoblet i 2005 til en halv mio. eksemplarer. Også antallet af solgte dvd-optagere er fordoblet fra 2004 til 2005 til 120.000 stk. Dertil er der solgt 130.000 kombinationsmaskiner med både dvd og vhs og 400.000 dvd-afspillere. Derimod blev der kun solgt 40.000 rene vhs-optagere mod 75.000 stk. i 2004. Efterspørgslen på DAB-radioerne er også vokset markant med et salg på 85.000 stk., mens der blev solgt 30.000 almindelige radiomodtagere. Også salget af bærbare computere og mobiltelefoner er eksploderet. I fjor blev der revet to millioner mobiltelefoner ned af hylderne, mens kunderne slæbte 450.000 bærbare computere ud af butikkerne. Begge dele er rekord.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også