Dansk udgave af RAB får måske ny chance

MediaWatch

Der er udsigt til optøning og en ny chance for en dansk udgave af det britiske Radio Advertising Bureau, hvilket bør fremme mediets vækst. Den kommercielle radiobranche lovede annoncemarkedet professionalisme og samarbejde for et år siden. Alle tre daværende nationale aktører var klar til at danne en danske pendant til det succesrige britiske Radio Advertising Bureau, der skulle fremme mediet overfor annoncemarkedet. Men da det kom til stykket, var der langt fra fælles fodslag, og siden har én aktør forladt scenen. Nu er harmonien tilsyneladende i bedring, erfarer MediaWatch. SBS Radios direktør Henrik Knaarck siger til MediaWatch: "SBS Radio har hele tiden været en varm fortaler for etablering af Radio Advertising Bureau. Vi har arbejdet hårdt på at få ideen til at blive en realitet, så branchen sammen kan fokusere på at fortælle annoncører, reklame- og mediabureauer, hvorledes radiomediet bruges optimalt. Men der skal som bekendt to til tango, og når den anden radioaktør ikke er interesseret i at danse, så bliver der ingen dans." Jesper Sehested Lund, bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark A/S (Radio 100FM) og Det Danske Radiobureau A/S (DDR) er en smule overrasket over de toner fra SBS, men siger: "Hvis udtalelsen fra Henrik Knaarck betyder, at SBS nu har fundet danseskoene frem og vil forlade rollen som bænkevarmer, så er vi mere end klar." Jesper Sehested Lund tilføjer: "Der er slet ingen tvivl om, at det kommercielle radiomarked vil have stor gavn af, at markedets aktører etablerer et Radio Advertising Bureau. Det er da også baggrunden for, at jeg i min egenskab af kommende bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark allerede tog initiativ hertil i efteråret 2003." Han tilføjer, at der hele tiden har været opbakning fra DDR og Talpa Radio Danmark til etableringen af en fælles og koordineret salgsindsats. Trods manglende samarbejdsevner og en national aktør, der trådte bag af dansen, kan det kommercielle radiomarked trods alt glæde sig over, at radio oplevede en stigning i den nationale omsætning på 35 procent i 2005, og der er tilsvarende udsigter for 2006.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også