JP/Pol: Vi får aldrig lige konkurrence med DR

MediaWatch

Koncerndirektør Lars Munch vil ikke beklage sig, men erkender reel bekymring for den kommende digitale konkurrence med DR. I et interview med Jyllands-Postens Erhvervsmagasin siger JP/Politikens koncerndirektør, Lars Munch, at han er godt tilfreds med de politiske rammer for medievirksomhed i Danmark, men verden ændrer sig, og på et område ser han sorte skyer i horisonten. "Det, som sker nu, er, at DR naturligvis ønsker at udvikle sin forretning inden for de nye medier. Det samme gør vi, og derfor kommer der en stigende konkurrence mellem en statsejet medieaktør og privatejede mediekoncerner. Så her kan man komme til at opleve problemer mellem DR og os. Der kan aldrig blive tale om ens konkurrencevilkår mellem en statsejet licensfinansieret virksomhed og os," siger JP/Politikens koncerndirektør til avisen. Lars Munch har tidligere sagt til MediaWatch, at han ikke finder det realistisk at slå på tromme for, at den offentlige mediesektor burde dæmpe sit engagement. Hans kollega, direktør Joachim Malling, Det Berlingske Officin, kalder staten en alvorlig og stærk modspiller, men Berlingske-koncernen vil ikke bruge tid på at kæmpe mod en udvikling, der ikke står til at ændre. MTGs informationschef Niels Jørgen Langkilde ser anderledes på sagen. Konkurrence fra licensmidler er netop årsagen til, at TV3s hjemmesider stort set begrænser sig til programinformation, lidt konkurrencer og generel firmainformation. Sportsnyhedssitet fra MTG, onside.dk, er dog undtagelsen. "Da et licensforlig gav DR og TV 2 lov til et benytte licensmidler til deres internetportaler, nedtrappede vi hastigt vore hjemmesider, for man kan ikke konkurrere med kanaler, som direkte og indirekte får store statstilskud eller statsindskud," siger Niels Jørgen Langkilde til MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også