Kommerciel radio for passiv

MediaWatch

Kommercielle radioer har luft i 6-7 måneder, før en ny national radioaktør presser sig ind i markedet, men de sover i timen, siger bureau. Hverken Radio100 FM eller SBS Radio (Voice, Radio2) har gjort noget ekstra for at tiltrække de lytterandele, der blev ledige, da Sky Radio lukkede. Begge er også overraskende passive i kampen om de 30-40 millioner kroner i annonceomsætning, der før gik til Sky Radio. "De lader DR løbe med lytterne og forventer, at annoncekronerne kommer af sig selv, fordi der nu er to nationale kommercielle radioaktører og derfor mindre kamp om pengene," siger direktør Kenneth Brenøe, Mediacom, til MediaWatch. Kenneth Brenøe afviser ikke, at nogle investeringer vil tilflyde dem lettere end før. "Størstedelen af den omsætning, der ikke længere går til Sky, havner hos salgssamarbejdet Det Danske Radiobureau (DDR) og dermed også Radio100." Det skyldes, at DDR, med Radio100 som hovedstation, nu er den førende nationale aktør, målt på share og nettodækning. "Det er som om kommerciel radio afventer, hvad der vil ske med det ledige frekvenssæt, frem for at få skabt sig en stærkere position på markedet, mens der er plads og tid," siger Brenøe, der advarer om at den passive holdning bremser mediekategoriens vækst. Den udlægning genkender SBS Radios direktør Henrik Knaarck ikke. Han understreger, at SBS skam sælger sine varer, og at SBS Radio ikke er afventende, fordi man vil købe den nationale koncession på den kommende auktion. "SBS Radio sidder ikke med hænderne i skødet og afventer en auktion over FM5. Den samlede kommercielle radiobranche, herunder SBS Radio har anbefalet, at udbudet af FM5 skal integreres i det i gangværende arbejde med en replanlægning af FM-båndet. Men noget kan tyde på, at FM5 alligevel kommer i udbud omkring sommer. SBS Radio vil forholde sig til det, når udbudsmaterialet foreligger." Knaarck påpeger i øvrigt, at den nationale radioomsætning voksede med 35 procent i 2005. "SBS Radio er ikke utilfredse med vores andel af 2005-omsætningen, men målet er klart at den positive udvikling i radiomediet fortsætter i 2006."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også