Internettet stormer ind i 2006

MediaWatch

Dagligvareannoncører har fundet internettet, og mediet ligger i index 146 i 2006 til dato i forhold til 2005, viser nyeste data fra DRRB. New Media Director hos Carat, Uffe Henriksen, finder væksten markant, og noterer sig også, at en ny type annoncører nu melder sig på banen. "Som jeg ser online mediemarkedet, har omsætningen de sidste år været båret af e-commerce og langvarige forbrugsgoder med meget informationssøgning. Det næste ryk kommer bl.a. fra FMCG-kategorien, altså dagligvarer. Men vel og mærke med andre forudsætninger. De går ikke nødvendigvis online for at skabe online-salg eller udnytte responsmuligheder, men simpelthen fordi deres målgrupper bruger nettet mere," siger Uffe Henriksen, Carat, til MediaWatch. Der ses også en indkøbsmæssig ændring, hvor annoncører bevæger sig fra responsorienterede indkøbsmodeller over til visningsbaserede. Og de responsorienterede flytter for en stor dels vedkommende over i andre digitale mediegrupper, som f.eks. search og e-mail. "Internetmediet er kendetegnet både ved hård konkurrence om eksklusive placeringer og en masse ledig inventory. Vi oplever momentvis situationer med udsolgt på førstnævnte, og det påvirker naturligvis vores måde at købe ind på, samt prisniveauet på de pågældende placeringer," siger Uffe Henriksen. Trods stor efterspørgsel på online-annoncering genkender Uffe Henriksen ikke FDIM’s formand Christian Peytz’ spådomme om online prisstigninger på 20 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også