Tv kan finde ny dynamik i viral videokultur

MediaWatch

Analytiker foreslår, at tv finder ny dynamik og inspiration i den innovative videoproduktion på nettet. "Live streaming af broadcast tv til pc'en er den direkte vej for tv til internettet, men dynamikken i tv-udviklingen på nettet kommer snarere fra helt andre kanter," lyder Lars Bastholms analyse overfor MediaWatch. Han er kreativ direktør i det New York-baserede interaktive bureau, AKQA, og analytiker af alle internet udviklingstendenser. Live streaming eller korte indslag, som f. eks nyhedsindslag, er den indlysende første online tilstedeværelse for traditionelt tv. Lars Bastholm ser imidlertid en ny billed- og videokultur tegne sig, drevet af let adgang til produktion og distribution. Borgerne har fået adgang til produktionsmidler i en forbløffende god kvalitet. Allerede i dag er gaderne fyldt med almindelige mennesker, der kan levere tv-billeder fra deres mobil eller videokamera. Sidstnævnte næsten i broadcast kvalitet. Resultatet er uafhængige tv-portaler med alle slags videoklip, både produceret af semi-professionelle og i høj grad af amatører. Der er ikke langt til næste fase for Lars Bastholm. "Live tv af alle slags begivenheder sendt fra mobiltelefoner er lige om hjørnet." Online video fordeler sig i flere formater og underholdningsgenrer, der nedbryder de kendte grænser. Der er systematiserede videoportaler som Vidilife.com og Flurl.com og videoblogs som f.eks. Rocketboom.com, eller sites hvor man kan lægge egne optagelser ud gratis eller for penge, som f.eks. på google.video.com "De eksisterende tv-selskaber har naturligvis masser af indhold - og kan også levere unikt indhold til nettet - men ser man til USA, synes dynamikken at komme udenfor traditionelt tv. Fra små producenter og rene amatører, der distribuerer, og ligefrem kan tjene penge på egne optagelser - hvad enten genren er nyheder, ferieminder, humor, chok, uheld eller erotik." Den alternative produktionskultur, der vokser på nettet, har flere pudsige sideeffekter. Der er tegn på, at den krydser over tilbage til almindelig tv, siger Lars Bastholm. Bravo TV og VH1 har denne vinter lanceret tv-shows baseret på virale videoer. En paradoksal udvikling, da en af grundene til at begrebet virale videoer opstod, var, at man dér kunne vise ting, som ikke ville gå på tv. Lars Bastholm fremhæver også Tiki TV, som kan downloades fra iTunes. "Tiki TV er en lille flok venner, som helt tilfældigt kom til at producere det mest populære videopodcast i verden. Det førte tilbud fra den etablerede tv-industri og løfter om mange penge, men de sagde nej."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også