Programmarkedsføring skal drive Kanal 5 vækst

MediaWatch

Kanal 5 skal tegne SBS TV i 2006, og kanalens programmer skal markedsføres med utraditionelle virkemidler og alliancer. Stationen er i dag mest kendt for international fodbold og film, men i år er der kun ét overordnet succeskriterium: at skaffe flest mulige seere til programmerne, skriver Markedsføring. Den opgave hviler på SBS TVs marketingchef Christian Kemp. Han er helt på det rene med, at Kanal 5 er den mindste af de store tv-stationer. Til gengæld tillader det stationen at tage nogle chancer, som TV 2 måske ikke kan eller vil gribe. Det er blandt andet en mulighed for at tilføre stationen noget kant, og skille den ud i forhold til de andre, siger Christian Kemp. Markedsføringen af Kanal 5 skal bygges på de enkelte programmer. Kemp har tænkt sig at gribe chancen og tænke anderledes end de traditionelle programkampagner med helsider i dagblade og buslangsider. Men han er ikke parat til at gå i detaljer med konkrete planer. SBS har netop indledt et samarbejde med et nyt reklamebureau, og det skal indarbejdes i hele organisationen. Ideer behøver ikke kun komme fra marketingafdelingen og bureauet, lyder Christian Kemps interne invitation. De nye afsnit af serien Lost er et eksempel på et programbrand, der godt kan udnyttes mere offensivt og kreativt, foreslår Kemp. Serien handler om en gruppe mennesker, der er strandet på en ø, og en af de oplagte muligheder for markedsføringen af programmet ville være en alliance med søgeportaler, som f.eks. Krak eller Eniro. Det er promotionalliancer af den kaliber, som Christian Kemp satser på. Han ser f.eks. gerne, at stationen udnytter en tilstedeværelse i detailhandel som markedsføringsplatform for nye programmer. Intet skal udelukkes på forhånd, siger Christian Kemp.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også