Analytiker: Det vender for 3G i 2006

MediaWatch

Vejen for 3G i Danmark har været meget hullet, men de værste barrierer er ved at være væk, spår analytiker med praktisk erfaring. Når TDC og Sonofon for alvor begynder at markedsføre 3G-tjenesterne, vil det øge trygheden omkring teknologien, vurderer medieanalytiker Rasmus Wolff overfor MediaWatch. Rasmus Wolff var indtil slutningen af 2005 chef for produkt-divisionen hos 3 i Danmark. Han var med helt fra starten i 2002 og stod bag 3s udbud af 3G tjenester. Før det arbejdede han som strategichef hos TV 2, hvor han fra 1999 blandt andet var med til at udvikle tv2.dk. I dag fungerer han som selvstændig konsulent med opgaver for medie- og televirksomheder. Der sælges nye telefoner til nye kunder, der vil sprede et mere positivt budskab. Rasmus Wolff tror, at kombinationen af attraktive håndset, god oplevet dækning og et mere positivt spin, når der er tre spillere der markedsfører 3G, vil sætte fart på salget. Rasmus Wolff mener, at de basale tekniske vanskeligheder, der har skadet 3G, er ved at være fortid. Som f.eks. telefoner med for kort batterilevetid, usexet formfaktor og software problemer. "Telefoner skal bare fungere, og den første generation 3G mobiler levede ikke op til kundernes forventning. Det er meget anderledes i dag, hvor både SonyEricsson og Nokia har attraktive 3G modeller på markedet," siger han. Derudover har dårlig dækning været et emne, men det tager altså tid at bygge og tune et nyt netværk, siger Wolff. "Særlig det faktum at 3G-telefonerne var langsomme til at lave skift til 2G, uden at "tabe forbindelsen", gjorde den manglende dækning yderligere problematisk. I dag dækker 3 størstedelen af befolkningen, og nu ruller TDC også ud over landet, og Sonofon er i gang." 3G var tilmed ramt af dårlig omtale i 2005, både en strålingsdebat, men også en slags "anti dot-com" faktor spillede ind i den generelle pressebehandling af 3G som teknologi, vurderer Rasmus Wolff.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også