Grundig online-analyse bidrager til udvikling af ny DAB-kanal fra Danmarks Radio, der lanceres om et par måneder. "Vi satser på at lancere en ny DAB-kanal den 1. april. Der bliver tale med en mere fuldstændig radiostation, som vi kender det fra FM," siger radioudviklingschef Ole Mølgaard til MediaWatch. Han oplyser, at DR endnu ikke ved, om den nye kanal erstatter en eksisterende kanal eller udvider udbuddet. Set i et længere perspektiv er det DRs plan, at der skal ske udvikling og forandring på DRs DAB-kanaler. Det ligger dog ikke i kortene, at DR skal dominere DAB-platformen mere end nu. Tværtimod. Fokusgrupper og lytterundersøgelser er ikke fremmedord i DR, men lytternes reaktioner på, at DR Soft blev taget af, har inspireret ledelsen til også at undersøge nærmere, hvad radiobehovet er på DAB. "Så nu spørger vi folk, hvad de synes er væsentligt via dr.dk/dab," fortæller konsulent Mads Fink, RD Digital Udvikling til DRåben Han oplyser, at der efter en uge er kommet op mod 900 svar, og han håber, at mange flere vil være med i de tre uger, afstemningen løber. "Vi har brug for systematisk viden om lytternes forhold til de forskellige radiokanaler, og besvarelserne vil indgå i det materiale, som vi løbende indsamler på forskellig vis," siger han. Udover traditionelle demografiske oplysninger søger DR informationer om, hvor væsentligt det er for lytterne, at DAB-kanaler har en vært, der præsenterer programmet. DR søger også viden om, hvilke musikgenrer lytterne gerne vil høre på en ny kanal, og der indsamles data om lyttervaner på alle radioplatforme.