Webekspert: Hold øje med video-blogging

MediaWatch

Den lette adgang til digital teknologi af høj kvalitet betyder, at brugerproduceret video på nettet nu er værd at holde øje med for mediebranchen. 400.000 hjemmelavede videoer. Det var hvad det amerikanske ungdomssite Habbo Hotel fik ind, da de i fire uger i sommer afviklede en konkurrence om at lave små videofilm. Den slags kreativitet bør vække opmærksomhed. Creative Director Lars Bastholm, der arbejder for det amerikanske interaktive bureau AKQA, er opmærksom på, at brugerproduceret indhold er et fænomen, som mediebranchen bør holde øje med. Lars Bastholm er blandt talerne på DIA06 Internetkonferencen i dag. Private hjemmesider med egne tekster er velkendte, webblogs er i rivende udvikling, og hjemmeproducerede videoer, der billigt kan distribueres til hele verden, er på vej frem. "Når det bliver nemmere at producere indhold af høj kvalitet, får vi flere forskellige røster på nettet, og dermed får de store internationale mediekonglomerater kamp til stregen om at eje sandheden. Hvorvidt det bliver muligt for privatpersoner at leve af at producere indhold vil vise sig. Men når Google Video tilbyder, at de kan uploade folks programmer, og de selv bestemme prisen, betyder det, at der vil være nogle privatproducerede programmer, der bliver hits. Prissat rigtigt kan mange bække små hurtigt blive til en formue med hele verden som marked," siger Lars Bastholm til MediaWatch. Bastholm fastslår, at Blogs allerede har haft en enorm effekt på stort set alle områder. Det er blevet enkelt at dele sine synspunkter med resten af verden. "Næste store skridt er Podcasts - som også er blevet meget nemme at lave - og endelig video blogging, der stormer frem med i øjeblikket, f.eks. Rocketboom.com, der allerede har omkring 200.000 seere hver dag." Lars Bastholm påpeger at almindelige mennesker hele tiden har været drivkraften bag nettets eksplosion af indhold. Det er der ikke noget nyt i. "Det nye består i, at det er blevet væsentligt nemmere at lave indhold af forholdsvis høj kvalitet - så andre end venner og familie gider se det."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også