Enighed om medievækst på 6 pct.

MediaWatch

Mediabureauer og annoncørerne ser optimistisk på 2006, og det ser ud til, at opsvinget skaffer plads til stigende forbrug og medievækst. "Vi tror på en medievækst på mellem 5-6 procent i 2006," siger direktør Carsten Krogh, Mediaedge:cia (MEG). Han forventer, at alle mediegrupper vil kunne mærke de goder tider. Han ligger dermed på linie med resultaterne af Dansk Marketing Forum og TNS Gallups store årlige Trend-analyse. Den analyse gennemføres blandt de 300 største annoncører. De bliver blandt andet spurgt om deres forventninger til budgetter, medievalg og bureauvalg i 2006. Bureauet advarer dog medierne om at udnytte opsvinget til at forsøge at skaffe sig prisstigninger. "Det skal de passe på med, for den "medierevolution", vi er midt i, betyder, at der er ganske mange alternativer til f.eks. tv og dagbladsannoncering," advarer MEC-direktøren. Hos Mediabroker forudser man en vækst i det totale mediemarked på ca. 6 procent. Man noterer sig stor optimisme hos mange annoncører, og fra firmaer der ikke annoncerede tidligere, der melder sig på banen. "Mange medier har allerede benyttet sig af situationen til at hæve listepriserne betydeligt. Men vi oplever også en stigende forskel mellem listepriser og realiserede priser i visse markeder," siger direktør Peter Ottesen, Mediabroker. Totalmarkedet er stigende, og Peter Ottesen mener ikke, de traditionelle massemedier, som f.eks. tv og dagblade, vil mærke, at budgetter bevæger sig over mod andre medietyper, som fx. Internettet. MEC forventer, at internettet fortsætter en dynamisk udvikling med en vækst på 30 procent, mens tv spås en vækst, der følger markedsudviklingen. Dagbladene kan ikke regne med, at et par valgkampe løfter omsætningen i 2006, så niveauet ligger formenligt på 3-4 procent i 2006, spår MEC. Bureauet er derimod usikker på radios udvikling, så længe markedet ikke kender den nye landsdækkende aktør efter Sky Radio. Mediemarkedet kan ifølge Gallup se frem til en nydelig vækst på 5-6 procent uden egentlig trusler. Internettet har fuld fart frem til en stadig mere profileret markedsposition. "Forventningerne til 2006 blandt Danmarks største annoncører er de mest optimistiske i mange år, og 2006 tegner til at fortsætte, hvor 2005 slap. Om den procentvise vækst bliver lige så høj som 2005 er dog usikkert, når man tager i betragtning at både 2004 og 2005 repræsenterede vækstrater på 7-8 procent," siger direktør Morten Kromann-Larsen, Gallup, til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også