Internetportaler vil overleve

MediaWatch

Portaler på internettet afgår ikke ved døden, men de skal skrue kraftigt op for unikt kvalitetsindhold, erkender msn.dk' ejer Microsoft. Selskabets webportal msn.dk vil i 2006 blive produktudviklet for at vokse sig til en medieportal. Msn.dk er landets mest benyttede hjemmeside med 1,8 millioner ugentlige unikke brugere. Det er mere end store mediehuse som DR, TV 2 og Ekstra Bladet. Men ledelsen i Microsoft, der driver msn.dk, er godt klar over, at den gamle portal idé skal forædles med mere indhold, der styres af brugerne. Portaler i den oprindelig form er til en vis grad udkonkurreret af Google og af et stort antal hjemmesider med alt slags indhold. "Men selve ideen med at tilbyde en samlet indholdsbuket til brugerne er ikke forældet. Det er jo det, der sker hver aften hjemme i stuen foran tv-apparaterne. Folk tænder, læner sig tilbage og ser hvad tv-kanalerne kan byde på," siger Information Service Manager Kasper Tøstesen, Microsoft, til MediaWatch. Msn.dk planlægger en produktudvikling i 2006, der dels indebærer, at brugerne selv skal definere, hvad de tilbydes på sitet, og dels en fastholdelse af den gamle portal idé. Microsoft vil i 2006 udvikle et internationalt site, live.com, hvor brugerne skal tilbydes en stor mængde indhold, gadgets, netradio og al slags legetøj, som man selv skal vælge til, redigere i og prioritere. Derudover fastholdes msn.dk som en portal, hvor indholdet er udvalgt og redigeret for brugerne. "Vi vil investere i udviklingen af msn.dk med indhold, som vi samler for brugerne. Det skal være nyheder, artikler, interaktivitet og ikke mindst på sigt brugerskabt indhold. Det gælder både tekst, lyd og levende billeder," siger Kasper Tøstesen. Microsoft vil ikke selv producere indhold, men ønsker at fastholde msn.dk som et meget bredt medie, der viderebringer indholdspakker fra alle slags samarbejdspartnere. Det kan i princippet være fra alle slags lødige nyhedskilder, radiostationer eller tv-stationer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også