Lisbeth Knudsen afviser skjult reklame

MediaWatch

DRs nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen mener ikke, at DR2s nyhedsprogram Deadline lavede skjult reklame i et indslag om Politikens ATS. Radio- og tv-nævnet har netop afgjort, at Deadline i et indslag fra den 23. december 2004 lavede skjult reklame, da man bragte et indslag om Politikens bagsideredaktion 'At tænke sig' og bogen om højdepunkterne fra det forgangne år. "Radio- og tv-nævnet må have truffet sin afgørelse på et uoplyst grundlag, for ellers er DRs muligheder for at lave helt almindelige nyhedsreportager nu blevet dramatisk indskrænkede. Jeg kan ganske enkelt ikke tro, at nævnet har haft til hensigt at mene, at vi skal bortretouchere virkeligheden på den måde," siger nyhedsdirektøren. I indslaget vises et skilt med bogstaverne 'ATS' hen over et billede af statsminister Anders Fogh Rasmussen, da han holder tale ved satirespaltens 70 års fødselsdag. Det er 'umotiveret og unødvendigt', mener nævnet, som kalder det skjult reklame. "Forudsætningen for at blive dømt for skjult reklame er jo, at vi har haft til hensigt at vise en reklame. Det har vi ikke. Vi har vist reportagebillederne fra en jubilæumsfest med en indlagt satire," lyder Lisbeth Knudsens kommentar. Hun vil nu have Radio- og tv-nævnet til at se på sagen igen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også