Dagen.dk vil være nyhedsbroker

MediaWatch

Senere på året lanceres en nyskabelse i nyhedsbranchen, der har vakt opmærksomhed, men foreløbig mest på grund af navnet – dagen.dk. Nyhedstjenesten dagen.dk er ikke den prestigefyldte, men kortlevede avis, der genopstår, men et helt andet slags eksperiment i mediebranchen. Planen, med at erhverve rettighederne til "www.dagen.dk" fra det gamle konkursbo, er, at skabe en interaktiv internetavis bygget på nyhedsproduktionen fra alle de nyhedskilder, der ønsker at bidrage. "Dagen.dk blev valgt, fordi det var en fremragende avis. Navnet forventer vi, naturligvis også vil kaste noget opmærksomhed af sig," siger direktør Martin T. Bruun, Trafikoptimering, til MediaWatch. Selskabet Trafikoptimering, der står bag ideen, leverer rådgivning om søgemaskineoptimering og synlighed på nettet. Ideen er, at læserne skal gå ind på et komplet nyhedssite, foretage sine stofvalg, og dermed vælge en forside og redaktionelle prioriteringer, de fremover vil møde, hver gang de besøger siden. Man kan altså f.eks. læse sporten fra BT og udenrigsstoffet fra Jyllands-Posten på samme side. Der er tale om et nyt koncept, der – hvis det lykkedes - vil skabe merværdi for nyhedsbranchen, forudser Martin T. Bruun. Den endelig forretningsmodel er dog ikke helt færdig. Selskabet erkender, at det er uden medieerfaring. "Vi skal først nu i gang med at tale med nyhedsleverandører, så vi ved ikke, hvem der vil være med. Der er tale om en ny tankegang, der sikkert er grænseoverskridende for den gennemsnitlige avisledelse, så det vil tage tid, før vi får aftalerne i hus," siger Martin Bruun. Første stop er alle dagblade, men samtlige nyhedskilder vil blive tilbudt et samarbejde. "Vi starter med de stor avishuse. Dem der siger nej tak, lukker blot andre mindre konkurrenter ind," forklarer Martin Bruun. Martin Bruun kender i dag ikke den endelig forretningsplan, men siger: "Det er gammeldags, at man skal tegne abonnement på en trykt avis. Vi tilbyder i stedet et elektronisk avisabonnement på tværs af alle aviser, som pakettere og prioritere de nyheder, sport, kultur og erhverv, læserne ønsker. Det tror vi kan sælges, hvilket vil kaste indtægter af sig til leverandørerne og til os." Trafikoptimering ser ikke mindst en forretning for virksomheden selv i, at sitet vil udvikle sig til en central måling af landets nyhedsinteresse. En moderne oplagskontrol og en samlet opinionsmåling på, hvad der optager borgene. Martin Bruun lægger klar afstand til den økonomiske håndtering på papirversionen af Dagen, han er nemlig selv revisoruddannet, men ikke til selve produktet. Faktisk er det målsætningen, at dagen.dk får det samme internationale avisdesign, der prydede det oprindelige Dagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også