Debat: Bliver Ipod teknologien et massemedie

MediaWatch

Ipods er så nyt et medie, at mediebureauerne langt fra er enige om en definition af mediet og dets fremtid. Mediabureauerne Mediacom og Initiative Universal er ikke enige i den rolle, som Ipoden skal spille som medie og annoncemedie. Mediacom undrer sig således over en udmelding fra Initiative Universal på MediaWatch for et par dage siden. Udspillet fra Initiative Universals Interactive Director, Christian Strand, var: "Ipods som medie er allerede brudt igennem, men det bliver aldrig et massemedie." Mediacoms holdning er, at et medie først får sit gennembrud, når mediet bliver en integreret del af mediebilledet. "Om det er for en større eller mindre målgruppe behøver ikke at spille en afgørende rolle. På Mediacom konstaterer vi blot, at befolkningen ikke har taget mediet til sig på regelmæssig vis endnu, og at annoncørerne heller ikke helt har fundet en metode, hvorpå denne kanal kan bidrage til deres markedsføring. Det er i dag kun en mindre procentdel af brugere, som har prøvet podcasting," siger Henrik Løwe, Interactive Director på Mediacom. Ifølge Initiative Universals vurdering er det Ipodens rolle at levere specifikt indhold til de få - ikke at kommunikere bredt til alle, som f.eks. tv- og radiostationer gør. Den synsvinkel på mediet er for begrænset, påpeger Mediacom, da Ipod teknologien og podcasting, ifølge bureauet, dækker over flere kommunikationskanaler, end alene Ipod'en som afspiller. Ipod teknologien og podcasting er ikke kun henvendt til Ipod-indehavere, men kan downloades til hvilken som helst mp3 afspiller eller afspilles og lyttes til via en almindelig PC. Ligeledes kan en stor del af nutidens og ikke mindst fremtidens mobiltelefoner afspille mp3 filer. Der er allerede nu nok distributionskanaler til at sprede Ipod-teknologien hurtigt, og det er dér Mediacom ser mediets potentiale. Ipod/podcast teknologien kom til USA i 2004 og til Danmark i 2005. Mediacom er derfor enig med Initiative Universal i, at der er tale om et nichemedie i 2006. "Men til forskel fra IUM skimter vi udvikling og dækningspotentiale for Ipod teknologien i årene efter 2006," siger Henrik Løwe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også