MediaWatch

Trend: Lovende udsigter og fart på internettet

Mediemarkedet kan ifølge Gallup se frem til en vækst på 5-6 procent, og med internettet på fuld fart frem mod en mere profileret position. Det viser resultaterne af Dansk Marketing Forum og TNS Gallups store årlige Trend-analyse. Analysen gennemføres blandt de 300 største annoncører. De bliver blandt andet spurgt om deres forventninger til budgetter, medievalg og bureauvalg i 2006. "Forventningerne til 2006 blandt Danmarks største annoncører er de mest optimistiske i mange år, og 2006 tegner til at fortsætte, hvor 2005 slap. Om den procentvise vækst bliver lige så høj som 2005 er dog usikkert, når man tager i betragtning at både 2004 og 2005 repræsenterede vækstrater på 7-8 procent," siger direktør Morten Kromann-Larsen, Gallup, til MediaWatch. Internettet tager en stigende andel af budgetterne hos mange annoncører, og rykker op og overhaler magasiner og outdoor. Internettet indtager samtidig en 5. plads, når de store annoncører skal vurdere, hvilket medie er vigtigst. "Det er nyt, at internettet markerer sig på den måde, og alt tyder på at internettet er på vej op af den hitliste. Mediet er stille og roligt på vej mod en hel milliard i årlig omsætning, når man tæller alt med fra rubrikannonce og søgemaskiner, m.m.," forudser Morten Kromann-Larsen. Dagbladene får til gengæld ikke det flotte år, som de havde i 2005, når man spørger Danmarks største annoncører. "Der er ingen valg i 2006, og analysen viser, at dagbladene kommer til at kæmpe for det i 2006," siger Morten Kroman. Det er muligt, at tv bliver skældt ud af mediabureauerne, når de sætter priserne op og opererer med udsolgt, men tv behøver ikke frygte, at annoncemarkedet svigter dem, i hvert fald ikke de største annoncører. "Tre fjerdedele af de store annoncører bruger tv og en stor del forventer at bruge flere penge på tv i 2006," siger Gallup-direktøren. Mediet fastholder også positionen som det medie flest peger på som det vigtigste overhovedet. Morten Kromann-Larsen konstaterer, at radios udvikling tegner udmærket, ifølge annoncørernes intentioner, men han hæfter sig også ved, at ca. 50 procent af dem siger, at de ikke har brugt radio i 2005 og ikke vil gøre det i 2006. "50 procent, der ikke anvender et massemedie som radio, er for mange," lyder kommentaren. Magasiner og ugeblade vil blive brugt af godt 1/3, og det er stort set samme niveau som i 2005, men der er dog lidt flere, der siger de vil øge budgetterne til ugeblade og magasiner end i 2005.

Mere fra MediaWatch

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs