DI vil styrke dansk medieindustri

MediaWatch

Erhvervslivets indflydelsesrige institution, Dansk Industri, lægger for første gang sine muskler bag et lobbyarbejde for dansk mediepolitik. Mandag præsenterede DI et mediepolitisk udspil, "Medieindustri - et dansk vækstpotentiale", med en række konkrete forslag til fremme af konkurrencen i medieindustrien. "Vi har fået øjnene op for mediepolitik med industripolitisk vinkel, fordi vore medlemmer i stigende grad er engageret i produktion af indhold og i distribution til branchen," siger direktør Poul Scheuer, DI. DI finder at mediepolitik ikke længere kun er kulturpolitik, hvor den væsentligste beslutning for politikerne var at fastsætte radio- og tv-licensen. I dag er mediepolitik også blevet erhvervspolitik med en lang række private aktører, der bidrager til udviklingen af både ny teknologi og ikke mindst det kreative indhold. Dette paradigmeskifte er årsag til, at DI ønsker at fremme den private medieindustris udfoldelsesmuligheder "Vi er vidne til en kolossal hastig teknologisk udvikling. Hvis vi vil have det fulde udbytte af den, må vi sikre, at de erhvervsmæssige rammer tilpasses udviklingen, så vi fremmer og ikke forhindrer de nye muligheder. Det handler blandt andet om at skabe et mere rummeligt miljø for nye ideer i den kreative medieindustri," siger Poul Scheuer. "Helt konkret peger vi på en række anbefalinger, der kan skabe nye vækstmuligheder i medieindustrien. Det gælder blandt andet, at man formulerer mål for, hvordan Public Service medievirksomhederne inddrager private virksomheder som forretningspartner og leverandør. Det handler også om, at distributionen af det kommende jordbaserede digitale tv varetages af en privat operatør. Endelig er det vigtigt, at den fremtidige finansiering af Public Service ikke øger erhvervslivets økonomiske belastning," siger Poul Scheuer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også