Din tjekliste til 2006

MediaWatch

Næste år bliver et meget begivenhedsrigt år for mediebranchen. MediaWatch bringer en tjekliste, som er værd at holde øje med i 2006. Først og fremmest skal der forhandles et nyt medieforlig på plads i foråret, der gælder for perioden 2007-2010. Blandt de afgørende punkter, der får store konsekvenser for branchen, er beslutninger om, hvorledes lancering af jordbaseret digitalt tv (DTT) kan komme stærkt fra start. Det kræver etablering af en udbuds- og driftsmodel med op mod 30 nationale digitale tv-stationer. En lignende opgave ligger formentlig og venter, når det gælder udbud af 24 digitale radiokanaler. Danmarks Radios ageren på mediemarkedet spiller en stor rolle for alle aktører, hvorend DR engagerer sig. Signalet fra politikerne er, at DRs fremtidige opgaver og rolle i medieverden skal op til overvejelse. Forligskredsen skal også diskutere en modernisering af licensmodellen og af programrettigheder, så de tilpasses den digitale verden. Avismarkedet afventer, at de store spillere tager en beslutning om at gå ned i tabloidformatet, og om der er flere gratis trafikaviser i støbeskeen, f.eks. fra JP/Politiken. Markedet holder også vejret og afventer om Orkla Media sælges, og om Det Berlingske Officin ændrer adfærd som medieaktør som følge af nye ejere. Internettet som annoncemedie tager afsæt til endnu et kraftspring frem. Der forventes en vækst på 30 procent i 2006 til en omsætning via bureauer på 455 mill., ifølge bureauet Outrider. Annoncerne er også under udvikling. De kreative på reklamebureauerne har opdaget mediets muligheder, og der ses en gradvis udvikling fra passive bannerannoncer, til kreative aktive, animerede annoncer. Flere aspekter af internettet er under udvikling, det gælder især søgemaskinerne, hvor Googles danske entré påkalder sig opmærksomhed. Der samler sig også interesse omkring Sonofons erhvervelse af den fjerde 3G licens. Branchen vil holde øje med Sonofons initiativer, og om alle fire aktører lykkes med at udvikle mere mobilbrugbart indhold, der tænder brugerne, så abonnementsnedgang kan afløses af fremgang. På TV 2 samler al opmærksomhed sig om navnet på den nye direktør, og den opgave bestyrelsen stiller ham eller hende. Når personen er på plads afventes nye tiltag, som ikke nødvendigvis slår igennem i 2006, udover at stationen per definition ventes at lancere en ny kanal i efteråret. De optimistiske lytter efter signaler fra EU om TV 2s udsigt til privatisering. Danmarks Radio har bebudet 3-4 nye tv-kanaler, som skal distribueres digitalt, men generaldirektør Kenneth Plummer har i sit udspil hæftet dem op på DRs ønsker om licensstigninger, så det er langt fra sikkert, at de dukker op i 2006. Derudover skal politikerne også først nikke ok til, at DR besætter flere pladser i DTT-nettet. Branchen vil også skele til, hvorledes de nye ejere af SBS TV produktudvikler med en ny tv-kanal, og om de fælles ejerrelationer til TDC-køberne vil spille en rolle, f.eks. styrke begges råderum og muligheder. Tidligt i det nye år vil markedet afvente en plan for en ny radioauktion. Det bliver formentlig i april, at det frekvenssæt, som Sky Radio opgav, genudbydes på auktion. Senere på året, når to tekniske scenarier er bearbejdet, skal politikerne beslutte, hvorvidt man vil forfølge planen om en replanlægning af FM-båndet for at finde flere landedækkende radiostationer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også