Professor efterlyser mediekommission

MediaWatch

Medieprofessor foreslår, at en mediekommission bør gennemanalysere medieområdets mest komplicerede spørgsmål. Hvor skal pengene komme fra, hvem skal have dem, og hvordan håndterer vi digitaliseringen af medieområdet? Det er to tunge områder, som mediepolitikerne næppe får rigtig styr på ved de kommende medieforlig. De er simpelthen for komplicerede. Derfor foreslår Anker Brink Lund, professor ved CBS International Center for Business and Politics, at man genopliver 1980'ernes mediekommissioner. "Vi slingrer gennem hjemmestrikkede medieforlig. Det er synd og skam, for Danmark har tidligere med ti års mellemrum nydt godt af solide udredningsarbejder på medieområdet," skriver han i aviskronik. Det er tyve år siden, H.P. Clausen som kommissionsformand banede vej for ophævelsen af DRs monopol. Ti år senere barslede mediekommission nr. 2 med en kortlægning af det daværende medielandskab, som stadig præger dansk politik anno 2005. Finansiering er et første punkt, som en kommende mediekommission bør tage stilling til, mener Anker brink. Ikke kun betaling for public service, men mere alment hvordan indtægter og udgifter fordeles på mediemarkedet. "Gøres det fornuftigt, kan der skabes nye arbejdspladser i fremtidens oplevelsesøkonomi. Lader vi stå til, mister danske mediehuse hurtigt markedsandele og konkurrencekraft," skriver han. En ny mediekommission burde også undersøge, hvad digitalisering betyder, f.eks. for mediekonkurrencen, hvis DR fortsat tilbyder gratis tjenester på alle platforme. Hvad skal de 12-16 ekstra TV-kanaler bruges til, når man efter planen lukker for analogt fjernsyn i 2009? Spørgsmålene er mange. Derfor efterlyser Anders Brink også mere koordinering. Hidtil har ansvaret for dansk medieudvikling været spredt mellem mange forskellige myndigheder. Radio og tv bestyres af Kulturministeriet. Den trykte presse hører under statsministerens ressort. Internettet ligger og flyder mellem tre andre ministerier. Hertil kommer, at de hjemlige konkurrencemyndigheder og EU-systemet i stigende grad blander sig i dansk mediepolitik. Derfor er det naivt, hvis regeringen tror, vinterens forhandlinger i Kulturministeriet klarer ærterne, lyder medieprofessorens konklusion.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også