ITEK: Lad os få gang i 3G

MediaWatch

Sonofons køb af den fjerde 3G-licens er godt nyt og bør sætte fuld gang i 3G udviklingen, så de ikke alle ender som "båndbredde-sælgere". "Vi kom sent i gang og halter efter den internationale udvikling indenfor 3G, så det er godt nyt at Sonofon - ikke overraskende – erhvervede sendetilladelsen. Det bør give ro til, at de fire stærke aktører nu får gang i udviklingen af tjenester og indhold, som kan trække nye brugere til," siger Tom Togsverd, branchedirektør i Branchefællesskabet for IT, Tele, Elektronik og Kommunikationsvirksomheder (ITEK), til MediaWatch. Tom Togsverd tror potentialet er meget stort. "Det bliver en platform, som får stor betydning. Der er muligheder for at distribuere indhold, men vi er stadig lidt på hønen-og-ægget stadiet på det danske marked." Sonofons pris på 533 millioner kr. var noget mindre end TDC, Telia og 3, der hver betalte 950 millioner for deres licenser. Sonofon planlægger at lancere de første 3G-tjenester i løbet af 2006. I lighed med TDC lancerer Sonofon først 3G-tjenester til erhvervslivet, derefter følger 3G-indhold til privatkunder. Det er således fortsat kun 3, der satser på 3G som en egentlig medieplatform. "Det er ikke almindelig underholdning, der tilbydes erhvervslivet, men det er blot en anden vej til massemarkedet, for de ansatte i erhvervslivet er jo også almindelig borgere med appetit på musik, film, nyheder, osv.," siger Tom Togsverd. Han forudser, at al telefonivirksomhed glider over og bliver blandet med medievirksomhed. "Det er de nødt til, ellers ender de som båndbredde-sælgere – det er der ikke meget sjov i," siger ITEK-direktøren. En udfordring for 3G er, at mediebrugerne skal tage telefonen til sig som en terminal - en blanding af en MP3-spiller, en telefon og et kamera. Den mest 3G-skeptiske teleanalytiker er Torben Rune, der er i tvivl om nordeuropæiske mediebrugere overhovedet ønsker mobiltelefonen som underholdningsterminal. "Vi ved ret beset ikke meget om, hvad der vil fænge hos Nordeuropæerne. Erfaringerne stammer fra Asien. Det gyldne spørgsmål er, hvad for en applikation, der vil tænde brugerne og virkelig sætte fart i salget af enheder," siger Torben Rune til MediaWatch. Hvis der overhovedet findes en såkaldt "killer applikation", tror Torben Rune, at den vil komme fra et helt uforudset sted - måske fra brugerne selv. Han minder om, at sms'erne har medvirket væsentlig til at drive udbredelse af mobiltelefonen, men det ville ingen have forudset for 8-10 år siden. "Jeg tror ikke rigtig på underholdning som det helt store drivmiddel. Terminalerne er designet til telefonsamtaler. De har en lille halvdårlig skærm og en meget dårlig højttaler, der kræver headset. Det er ikke en ideel modtagerenhed til underholdning, bortset fra ren tekst." Derudover tror Torben Rune, at mediet står overfor et helt andet dybere problem i Nordeuropa. "Den største succes for 3G er set i Japan og til dels i Sydkorea. Det er lande, hvor man tilbringer lange transporttider i toge og andre offentlige transportmidler. Der er behov for underholdning på mobile terminaler. Vi har ikke den samme brugersituation her i landet. Transporttiden er lav i Danmark – der findes altid en bedre modtageenhed indenfor kort rækkevidde. F.eks. kan mange høre radio i toget ved at stikke et headset i væggen, og sætter DSB først fladskærme op i kupeerne, er den lille terminal ligegyldig," siger Torben Rune.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også