Teleanalytiker: Sonofon fik en god deal

MediaWatch

Sonofon fik mandag den sidste 3G-licens efter et bud på 533 mio. kr., hvilket er langt billigere end andre selskaber har måttet betale. Sonofon har reelt betalt 427 mio. kr. mindre for deres licens, end TDC, 3 og Telia gjorde i 2001, hvilket er en klar konkurrencemæssig fordel for det Telenor-ejede Sonofon. "Det har været en god deal for Sonofon," siger teleanalytiker fra Strand Consult, John Strand til MediaWatch. Han mener alligevel, at Sonofon har betalt for meget for licensen. IT- og Telestyrelsen havde nemlig lavet en lukket budrunde om licensen, hvilket ifølge John Strand er det rene optrækkeri. "Det er ren og skær pengeafpresning. Man var selvfølgelig fra Sonofons side bange for, at nogle andre ville byde over mindsteprisen på 430 mio. kr.," siger John Strand Sonofon var derfor nødt til at give et bud, der lå 103 mio. over mindstekravet fra IT- og Telestyrelsen, for at være sikker på at få licensen til 3. generations mobiltelefoni. "Det er jo ren beskatningspolitik frem for erhvervspolitik," revser teleanalytikeren, der mener, at regeringen med videnskabsminister Helge Sander (V) i spidsen bliver nødt til at ændre sin telepolitik, så den bliver mere erhvervsrettet. "Det er jo grotesk, at man har valgt at beskatte teleindustrien, mens man samtidig begunstiger skibsfarten og vindindustrien med særlige skatteregler." Selvom der mandag var utilfredse meldinger fra TDC, 3 og Telia over den rabat, som Sonofon har fået på sin 3G-licens, så mener John Strand ikke, at selskaberne får noget ud af deres brok. "Det var jo dem selv, der tilbage i 2001 valgte at byde så meget over grundprisen," lyder det. I 2001 betalte TDC, 3, Telia og Orange 950 mio. kr. hver for en licens. Den fjerde licens, der mandag blev tildelt Sonofon, blev ledig, da Telia og Orange i Danmark tidligere på året gik sammen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også