Parbo var en overgangsfigur

MediaWatch

Peter Parbos rolle på TV 2 skulle have været udspillet allerede i foråret, da det var planen, at TV 2 skulle være solgt. De nye ejere ville formentlig, efter en ovegangsperiode med Parbo, have indsat sin egen direktør. Flere avisledere minder om, at det aldrig var planen, at Peter Parbo skulle bære TV 2 ind i den fremtidige medieverden. Parbo blev udnævnt til direktør for knap tre år siden, da den daværende bestyrelse fyrede hans forgænger Christina Lage, der var kommet i konflikt med netop Peter Parbo. Hun modarbejdede kulturminister Brian Mikkelsens planer om at privatisere TV 2. Det var økonomimanden Parbos hovedopgave at gøre TV 2 privatiseringsklar, og det har han efter de flestes mening løst godt. I foråret blev det så klart, at privatiseringen af TV 2 var udskudt på ubestemt tid. TV2 hidtidige finansieringsform var blevet underkendt af EU, og det betød en vidtgående ændring af betingelserne for salget. I dag ved ingen, hvornår privatiseringen kan finde sted. Da nu TV 2 skal udvikles, som om den er privatiseret, er Parbo ikke den rigtige mand til jobbet. TV 2 er i eksistentiel og journalistisk krise, og den har brug for en leder, der både kan tænke strategisk og journalistisk, peger lederne på.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også