IT-branchen bekymret for DRs rolle

MediaWatch

Danmarks Radio bør være lokomotiv for produktion af kvalitetsprodukter på nye medieplatforme, men opgaverne skal afgrænses, mener IT-Brancheforeningen. Danskerne skal have mere digital kultur, men indholdet skal komme fra mange leverandører. "Medieforliget har stor betydning for it-branchen. Afgrænsningen af DR's rolle på de nye medier – internet og mobilnet – er helt afgørende for udviklingen af et uafhængigt, kommercielt marked for indhold og tjenester", siger Birger Hauge, der er formand for IT-Brancheforeningens ny udvalg Det Digitale Hjem og teknisk direktør i Dansk Bredbånd A/S. It-branchen anerkender DR's styrke som en mediespiller, der når ud til alle danskere og behovet for, via de nye medier at nå de unge. Men samtidig påvirkes markedet voldsomt af ethvert public service tiltag på de nye medier Derfor anbefaler IT-Brancheforeningen en balanceret holdning til DR: "DR skal være et lokomotiv i forhold til de nye medier, men det skal blive på public service skinnerne. Samtidig bør DR have en klar forpligtelse til at øremærke en betydelig del af sin investering i idéudvikling og produktion til uafhængige spil- og indholdsproducenter. Ligesom man i dag gør på filmområdet," siger Birger Hauge. IT-Brancheforeningen har skrevet til kulturminister Brian Mikkelsen og redegjort for it-branchens ønsker til medieforliget. Både kulturministeren og Venstre er lydhøre overfor budskabet. "Vi skal passe på, at DR ikke udkonkurrerer private aktører, fordi DR har licensmusklerne, så de ofte kan være offensive og først. Vi ønsker ikke et mediemarked, hvor det kun er DR, der sætter takten, særligt på de nye medier. Omvendt skal DR selvfølgelig være ambitiøs, optræde som isbryder, og betjene danskerne, hvor de er. Dét er dilemmaet," siger Venstres Ellen Trane Nørby, til MediaWatch. "Demokratiet har brug for public service stationer, der sikrer bl.a. nyheder i god kvalitet. DR skal også kunne sende både brede og unge programmer, men vi vil i medieforhandlingerne se på, hvor grænsen går for public service virksomhed i forhold til anden virksomhed," siger kulturminister Brian Mikkelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også