SBS: Vækstpotentialet er traditionelt tv

MediaWatch

Opgaven for SBS er først at konsolidere basisforretningen, tv og radio, så produktudvikling på nye medieplatforme får stærke ben at stå på. De to kapitalfonde, der købte SBS, er først og fremmest interesseret i vækstpotentialet indenfor de traditionelle medier. "Der er fortsat et stort vækstpotentiale for kommercielt tv. I Danmark oplever vi efterspørgsel fra annoncemarkedet, og vi ser et godt potentiale for en optimering af den forretning, vi har i vore to tv-stationer," siger direktør Henrik Ravn, der er ansvarlig for driften af SBS TV, mens SBS Radio har selvstændig dansk ledelse. Den vigtigste større nyskabelse for SBS i 2006 bliver netop en ny tv-kanal. Programformatet er valgt, men er endnu hemmeligt. "Produktudvikling til nye medieplatforme er relevant for os, men lige nu handler det om at konsolidere basisforretningen, så vi har den rigtige platform til at lancere nye tværmediale produkter fra. Vi eksperimenterer i øjeblikket med nye programtiltag a la Kanal5-programmet Pokerchamps. Målet er at opdyrke indholdselementer, som vi kan bruge på eksempelvis internettet og mobiltelefoner," siger Henrik Ravn. Han tilføjer, at SBS har specifikke forretningsplaner liggende for projekter, men man afventer den rette timing. Ideerne mangler ikke. Det kunne f.eks. være, at SBS lancerer et projekt i stil med TV 2 Sputnik i samarbejde med Canal Plus. Timing og indhold på nye platforme afhænger dog også af konkurrenterne, ikke mindst DR og TV 2, der har været særdeles offensive online med nyheder, spil og anden underholdning. I dag er SBS TVs hjemmesider skåret ned til det basale i en erkendelse af, at man ikke kan konkurrere mod DR og TV 2, der har store netredaktioner siddende. "Vi har ingen planer om at opbygge store interaktive afdelinger som TV 2 og DR. Vi vil hellere klare udfordringerne med eksterne samarbejdspartnere, så vores økonomiske risiko bliver relativ lav," siger SBS-direktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også