SBS: Nævn trækker minister i den gale retning

MediaWatch

SBS sætter sin lid til Brian Mikkelsen, efter en længere kontrovers med Radio og tv-nævnet om nye fortolkninger af reklameafbrydelser. Radio og tv-nævnet så sig for nylig nødsaget til at udarbejde et sæt retningslinier til TV 2 og TV Danmark, fordi Nævnet i en periode modtog mange klager om kritisable programafbrydelser. Man har bl.a. strammet op på definitionen af et tv-program og dermed på TvDanmark og TV 2s frihed til at opsplitte programmer i flere dele, eller sende samme programmer i forlængelse af hinanden. SBS TVs direktør er ikke begejstret for resultatet. "Jeg har sagt til Brian Mikkelsen, at nævnets nye linje ikke har gjort det lettere at drive kommercielt TV i Danmark. Ønsket om reklameafbrydelser i programmerne står højere end nogensinde på ønskeliste til det nye medieforlig," siger direktør Henrik Ravn, SBS, til MediaWatch. "De nye fortolkninger fra Nævnet betyder, at det ikke kan betale sig for os at placere de lange omkostningstunge egenproduktioner på TvDanmark. De kan kun tjene sig hjem på Kanal 5," uddyber direktøren. SBS sætter i 2006 ekstra fokus på Kanal 5, der i forvejen nyder seertilvækst. Med engelske reklameregler kan længere programmer som film og dyre danske produktioner tjene sig selv hjem på Kanal 5, også selv om kanalen ligger i den lave ende med en penetration på kun ca. 60 procent, mens det dansk-baserede netværk TvDanmark er på ca. 75 procent. "Vi får en endnu klarere profil på begge vores kanaler, og som en sidegevinst opnår vi et bedre afkast på vore programinvesteringer, når vi lægger nogle underholdningsproduktioner på Kanal 5 med breaks," siger Henrik Ravn. Udover at bekymre sig om sine programinvesteringer finder Henrik Ravn det uhensigtsmæssigt, at kulturministeriets Radio og tv-nævn vælger at stramme fortolkningen nu. "Nævnet trækker i den gale retning set i lyset af, at regeringen om få måneder står overfor et nødvendigt opgør med de hidtidige stramme danske reklameregler i forbindelse med lanceringen af jordbaseret digitalt tv," mener han. Radio og tv-nævnets formand Christian Scherfig har ingen kommentarer til udtalelserne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også