TV 2 på sidelinjen i medieforliget

MediaWatch

Direktør Peter Parbo får arbejdsro i foråret. For første gang spiller TV 2 en mindre rolle i medieforhandlingerne. Danmarks Radios rolle og lanceringen af mange digitale tv- og radiokanaler bliver de store temaer i de kommende vigtige medieforhandlinger, der indledes i begyndelsen af 2006. Danmarks største tv-station TV 2 står parkeret på sidelinjen. Den mislykkede privatisering har i praksis sat TV 2 på standby på ubekendt tid. Det er svært at inddrage TV 2 i de mange beslutninger frem til og med 2010, når ingen kender udgangen på de verserende retssager. "Der er ikke så meget at diskutere om TV 2 i de kommende medieforhandlinger, det er den samme målsætning og udvikling som var tilrettelagt i den tidligere medieaftale," siger kulturordfører Ellen Trane Nørby (V) til MediaWatch. Venstre fastholder, at TV 2s skal privatiseres, som det var planen i det gældende medieforlig. "TV 2s privatisering skal accepteres fuldt af deltagere i medieaftalen," understeger hun. Venstre kulturordfører kan ikke sætte dato på, men er ikke enig med de mest pessimistiske, der taler om 2008, før EU er færdig med retssagerne. "Selvfølgelig er det en ærgerlig situation. TV 2 har behov for en kapitalstærk partner, men forsinkelsen skyldes jo de sager, som TV 2s private konkurrenter har anlagt. Det må tage den tid, det tager, men målet er, at privatisering sker så hurtigt, som det er muligt, når sagen i EU-domstolen er afklaret. Jeg kan dog frygte, at det tanke stop, der er i EU i øjeblikket, nedsætter handlekraften." TV 2 er inde i billedet i medieforliget som del af diskussionen om den jordbaserede digitale platform (DTT), hvor TV 2 formentlig skal spille en rolle i et gatekeeper-konsortium. Problematikken om reklameregler i DTT-nettet involverer også stationen. Desuden er der diskussionen om TV 2 og DRs økonomiske forpligtelser overfor dansk spillefilm. "Udover de emner er der ikke meget forligsstof at diskutere om TV 2," erkender Ellen Trane. TV 2 er uenig i den betragtning, og peger på at medieforhandlingerne vedrører mediemarkedets udvikling helt frem til og med 2010. "Netop den forventede lancering af DTT med mange tv-kanaler kalder på opmærksomhed fra politisk side. Digitaliseringen af det jordbaserede sendenet vil sammen med den hastige udrulning af bredbånd og fiberforbindelser øge konkurrencen mod TV 2 fra eksisterende og fremtidige kommercielle konkurrenter betragteligt. Den konkurrence møder vi gerne, men hvis man vil sikre et fortsat stærkt TV 2, bør man give TV 2 de samme konkurrencevilkår som de kommercielle tv-stationer, vi konkurrerer imod," siger TV 2s informationschef, Kaj Høivang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også