OMD: Tv-stationer overvurderer deres berettigelse

MediaWatch

Det undrer OMD, at Viasat leverer faldende dækning og SBS ringere kvalitet i de leverede eksponeringer, men begge introducerer kraftige prisstigninger i 2006. Oven i købet højere end TV 2s. Tv-stationerne har over en bred kam valgt at hæve prisniveauet betragteligt i 2006. Viasat, der står bag TV3 og TV3+, og SBS, der driver Kanal 5 og TvDanmark, har ekstraordinært valgt at hæve barren for 2006 højere end markedslederen. "Det er uforståeligt og kan på ingen måde retfærdiggøres i forhold til den aktuelle markedssituation, hvor satellitstationerne taber terræn til TV 2-gruppen," siger TV director Claus Braagaard fra mediabureauet OMD. Mens priserne på TV 2s hovedkanal i gennemsnit stiger med 5,5 procent på tværs af året, hæver Viasat og SBS i gennemsnit priserne med henholdsvis 8,5 procent og 8,7 procent over året, beregnet i målgruppen personer 15-50 år, påpeger OMD. "Prisudspillet for 2006 ligger ikke bare langt over den generelle prisudvikling, men i det hele taget virker det, som om tv-stationerne i deres iver efter øget indtjening glemmer deres egen formåen og berettigelse på kampagneplanen. Dermed skubbes problemet, faldende sening og et dårligere produkt, videre til annoncørerne, der i 2006 afkræves et væsentlig højere beløb for et dårligere produkt." Kombinationen af markant stigende priser for 2006 og en generelt faldende dækningsevne hos alle de kommercielle tv-stationer er i det hele taget et yderst uheldigt signal til annoncørerne, siger OMD.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også