OMD: Tv-stationer overvurderer deres berettigelse
Det undrer OMD, at Viasat leverer faldende dækning og SBS ringere kvalitet i de leverede eksponeringer, men begge introducerer kraftige prisstigninger i 2006. Oven i købet højere end TV 2s. Tv-stationerne har over en bred kam valgt at hæve prisniveauet betragteligt i 2006. Viasat, der står bag TV3 og TV3+, og SBS, der driver Kanal 5 og TvDanmark, har ekstraordinært valgt at hæve barren for 2006 højere end markedslederen. "Det er uforståeligt og kan på ingen måde retfærdiggøres i forhold til den aktuelle markedssituation, hvor satellitstationerne taber terræn til TV 2-gruppen," siger TV director Claus Braagaard fra mediabureauet OMD. Mens priserne på TV 2s hovedkanal i gennemsnit stiger med 5,5 procent på tværs af året, hæver Viasat og SBS i gennemsnit priserne med henholdsvis 8,5 procent og 8,7 procent over året, beregnet i målgruppen personer 15-50 år, påpeger OMD. "Prisudspillet for 2006 ligger ikke bare langt over den generelle prisudvikling, men i det hele taget virker det, som om tv-stationerne i deres iver efter øget indtjening glemmer deres egen formåen og berettigelse på kampagneplanen. Dermed skubbes problemet, faldende sening og et dårligere produkt, videre til annoncørerne, der i 2006 afkræves et væsentlig højere beløb for et dårligere produkt." Kombinationen af markant stigende priser for 2006 og en generelt faldende dækningsevne hos alle de kommercielle tv-stationer er i det hele taget et yderst uheldigt signal til annoncørerne, siger OMD.