Bureau: TV 2 taber 10 millioner
Danmarks manglende deltagelse ved fodbold VM i Tyskland næste sommer betyder, at TV 2 står til at miste omkring 8-10 mio. kroner alene i TV-reklameindtægter. Det viser en beregning, som Mediacom har foretaget. En væsentlig årsag er, at hele TV 2s programflade får et gevaldigt løft, når landsholdet er med. VM bliver en national begivenhed. "Danmarks kampe ved VM slutrunder har 5-7 gange flere seere end kampe uden dansk deltagelse, endvidere har de kampe, der spilles i Danmarks indledende pulje uden dansk deltagelse, typisk 2-3 gange flere seere. Udover dette er der en afsmittende effekt på alle de andre kampe ved VM," siger direktør Kenneth Brenøe. Han peger også på stor seerinteresse for optakts- og opfølgningsprogrammerne, som der er langt flere af, når Danmark er med. TV 2s markedschef Peter Olafson giver ikke meget for Mediacoms beregning. "Det er en meget teoretisk beskrivelse af situationen til sommer, som næppe vil blive virkelighed. Vi sælger kontakter, og selv om vort varelager teoretisk set er lavere til sommer på grund af manglende dansk deltagelse, betyder det ikke, at vi mister penge. Jeg forventer faktisk, at vi leverer de kontakter andre steder i programfladen."