Nordisk Film overvejer nye roller

MediaWatch

Nordisk Film vurderer fremtidsscenarierne, herunder hvordan nye medier skal supplere tv- og filmproduktion og muligheder i rollen som distributør. Egmont-divisionen Nordisk Film er midt i at redefinere sin rolle i den danske og nordiske medieverden, hvor antallet af nye tv-kanaler og nye – navnlig mobile – medietilbud er i vækst. Samtidig arbejder selskabet sig ud af en periode, hvor ordretilgangen på tv i Danmark ikke har været tilfredsstillende. "Det handler om nye ideer og nye medier. Vi er under omstrukturering. Vi skal satse på at levere indhold til alle platforme, til tv, film, playstations, web og telefonen. Udover vor sunde forretning som filmdistributører, ligger vor kernekompentence som indholdsleverandør – storytellers - hvor vi fortsat skal fodre de mange medieplatforme med godt stof," siger vicedirektør Mikkel Berg, Nordisk Film til MediaWatch. Nordisk film samarbejder med TV 2 om TV 2 Sputnik, hvor ca. 500 film kan lejes og ses via internettet. Det projekt peger frem på et muligt fremtidsscenarie for det gamle filmselskab. "Det er klart, at vi kigger på, om Nordisk Film også skal indtage en rolle, hvor vi selv distribuerer vores gode ideer, frem for at sælge dem til andre kanaler," siger Mikkel Berg . Det er oplagt for Nordisk Film at overveje mulighederne i distribution på internettet og mobiltelefonen. Derudover kan der blive plads til nye aktører, når de nye digitale sendere udbydes. Når politikerne har besluttet hvordan, bliver der udbudt et større antal digitale landsdækkende tv-kanaler i det jordbaserede digitale sendenet. Udbudsmetoden kendes endnu ikke, men mangfoldighed og mange forskellige aktører vil givetvis være et mål for politikerne. Den mulighed er Nordisk Film også opmærksom på, bekræfter Mikkel Berg. Nordisk Film tæller 1.000 medarbejdere og 2,149 mia. danske kroner i omsætning. Selskabet beskæftiger sig med tv-produktion, filmproduktion, PlayStation, post-production, filmdistribution, webaseret film, biografdrift samt reklamefilmproduktion.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også