Flere skifter til dansk MTV

MediaWatch

Målrettet dansk programmering på MTV giver pæne resultater, dog uden at imponere, viser den første halvårs status. MTV Danmarks relancering i maj har indtil videre givet rimelig fremdrift for stationen. De nyeste tal viser en stigning i antal sete minutter på 61 procent i kernemålgruppen 15-24 år, i forhold til samme periode sidste år. I målgruppen 15-34 ligger væksten på 41 procent. Det glæder den nye direktør Niels Viby, der tiltrådte sit nye job den 1. november. "Efter seks måneder kan vi se, at vores danske programmering med danske playlister, 30 procent danske kunstnere, danske værter, danske interviews og et eftermiddagsshow "Lush" er i stand til at skabe tilstedeværelse - og flytte seerandele," siger Niels Viby, der kommer fra en stilling som Business Development Director på Carat. "Et hit og en video har forskellige livsforløb i alle markeder, og visse steder slet intet liv, så det er en klar optimering af fladen, at vi nu udvælger musikken specifikt til de danske seere." Den danske profil har også gavnet nettodækningen, der er øget med 13 procent siden 2004. Det bringer MTV op på en ugentlig dækning på 16,3 procent målt i 15-24 år. Niels Vibys opgaver er at skabe tilstedeværelse og vækst på alle områder. Han har fået ansvaret for alle afdelinger i Danmark, herunder programlægning, distribution, reklamesalg, markedsføring og presse. Han lægger vægt på, at MTV Danmark nu skal opfattes som en dansk tv-station, der agerer med udgangspunkt i det lokale marked, både hvad angår muligheder og trusler. I dag er MTV til rådighed i 53 procent af husstandene. "Målet er øget penetration i de antenneforeninger, der endnu ikke har os. De indtægter suppleres af reklamesalg, som vi netop har sat ekstra nordisk fokus på med udnævnelsen af en erfaren nordisk salgsdirektør." MTVs danske organisation består af 10 medarbejdere i Københavns centrum, der arbejder med programmering, salg, distribution, administration. Den danske afdeling trækker især på det nordiske kontor i Stockholm. Niels Viby refererer til Clare Melford, direktør for MTV Nordic.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også