Dagbladene frabeder offensivt DR på internettet

MediaWatch

Politikerne bør ikke lægge begrænsninger på de private medievirksomheders udviklingsmuligheder på nye medieplatforme, som mobiltelefoni og internettet. Det siger bestyrelsesformand Per Lyngby fra Danske Dagblades Forening (DDF). Udtalelsen er del af DDFs medieudspil. Dagbladene er aktive på de fleste medieområder, også på de nye medier. Samtidig udgør foreningens medlemmers samlede omsætning 11 milliarder kroner i 2005, hvilket er halvdelen af den samlede medieøkonomi i Danmark. Dagblade, der ønsker at tjene penge på online nyheder, er udsat for betydelig konkurrence fra dr.dk. "Jeg er sikker på, at politikerne ønsker mangfoldighed i mediebilledet. Men hvis statslige medier som DR og TV2/Regionerne får lov til at brede sig ud på de nye platforme og tage brugerbetaling for det, vil det skabe ulige konkurrence i forhold til de private udbydere og dermed fjerne udviklingsmulighederne og det økonomiske grundlag for os. Vi kan ikke konkurrere med statskassen," siger Per Lyngby. Overfor MediaWatch har både JP/Politiken og Det Berlingske Officin afvist at dyrke lobbyvirksomhed for, at DR skal være mindre offensiv online.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også