Børn skal beskyttes mere mod reklamer

MediaWatch

Reklamer rettet mod børn og unge er kraftigt stigende især på nye platforme som sms og internet. Reglerne på området skal derfor skærpes. Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K) vil sørge for, at markedsføringen rettet mod børn og unge får skrappere krav at leve op til, så børns godtroenhed ikke udnyttes. "Reklamer til børn kommer i dag via nye kanaler som sms og internet, hvilket forældrene ikke er opmærksomme på. Derfor skal vi give dem mere oplysning," lyder det fra ministeren. Han vil samtidig skærpe kravene til selskaberne i den nye markedsføringslov. Det kom frem på et pressemøde i Forbrugerstyrelsen torsdag, hvor ministeren præsenterede Forbrugerredegørelsen for 2005. Børn og unge er en attraktiv målgruppe for reklamer. I perioden 1998 til 2004 er antallet af tv-reklamer per dag vokset fra 1.000 til 3.000. Heraf er reklamespots omkring familie- og børneprogrammer vokset fra 283 til 576 per dag. Forbrugerombudsmanden vil nu lave en guide til virksomhederne om, hvordan de skal markedsføre sig over for børn og unge, mens Forbrugerstyrelsen lægger op til mere information af forældrene. Det samlede reklameforbrug er vokset fra 18,5 mia. kr. i 1999 til 20 mia. kr. i 2004.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også