Turner Broadcasting opruster i Norden

MediaWatch

Turner Broadcasting har kig på abonnementsindtægterne i Norden, og der står flere Turner kanaler på spring for at slutte sig til TCM, CNN og Cartoon Network. Fra 1. december 2005 har Turner Broadcasting ansat Bo Østergaard som Distributionsdirektør på det nordiske marked. Han skal medvirke til at fortsætte den vækst i markedet, som CNN, Cartoon Network and TCM (Turner Classic Movies) har oplevet over de senere år og introducere flere Turner-brands i den Nordiske region. "Jeg ser frem til at være en del af teamet bag de tre brands. Det er vigtigt for mig at bygge videre på den position, CNN, Cartoon Network og TCM har på det nordiske marked, samtidig med at bane vejen for nye Turner-kanaler, som for eksempel Boomerang, på både nye og eksisterende platforme," siger Bo Østergaard til MediaWatch. Bo Østergaard har ti års erfaring med salg og mediestrategi for TV3, Starcom og senest Clear Channel, og han vil lede Turner Broadcastings nordiske distributionsafdeling, hvor Distributionskoordinator Anne Marie Højgaard Toft allerede sidder. Bo Østergaard får base på Turner Broadcastings kontor i Lyngby, hvor der er også er reklamesalg og marketing- og pressefunktioner. De internationale aktører på tv-markedet har alle stigende appetit på indtjeningsmulighederne i Danmark og resten af Norden. Indtil videre er det især Discovery Channel og MTV, der har skærpet den danske tilstedeværelse og profil. Nu følger Turner Broadcasting efter. De internationale aktører kan næppe udfordre hinanden, men DR og TV 2 kan til enhver tid presse de ambitiøse internationale aktører ned eller helt ud af markedet. Den mulighed er i høj grad til stede, ikke mindst med TV 2s erklærede offensive strategi. "TCM, CNN, Discovery Channel, National Geographic, MTV og de andre kan komme under alvorligt pres på seerandele og på kanalplads i distributionen, i samme øjeblik DR eller TV 2 vælger at lancere nye kanaler i de respektive programnicher," siger Stig Hjarvard, professor i medievidenskab, Københavns Universitet, til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også