DRRB: Mediebranchens tilpasningsevne giver bonus

MediaWatch

Bortset fra Sky Radios triste forlis, går det forbløffende godt for den danske mediebranche, konstaterer Danske Reklame- og Relations Bureauer. DRRBs nyeste data for medieomsætningen, der er renset for rabatter og provisioner, viser fremdrift over hele linien. Annoncørernes investeringer i medierne ligger i index 106, sammenlignet med januar-september 2004. Der var endda rekordvækst i september med 13 procent. "Vi kan med glæde konstatere, at dagbladene tjener penge i år, og notere os, at tvs vækst er god, men kunne være større. Tvs omsætningsvækst hæmmes af, at de simpelthen melder udsolgt. Det er mere potentiale i tv," siger DRRBs direktør Bjørn Karlsholt, til MediaWatch. "Det er positivt, at både de gamle og nye medier blomstrer. Årsagen er, at de fleste medier har tilpasset sig svære markedsbetingelser under recessionen i 2000-2003. Det har ført til optimale samhandelsbetingelser for annoncørerne, og medierne er kommet styrket ud af den proces." I 2005 til dato ligger Københavnske dagbladene i index 113, mens tv er i index 104. Internettet er fortsat en fremstormende mediekategori med en vækst på 38 procent, og radio er godt på vej med en vækst på 34 procent. "Udviklingen af de kommercielle elektroniske medier kom sent til Danmark, set i europæisk perspektiv. Men som udviklingen har formet sig, og med udsigt til nye digitale muligheder, så er vi som brancheforening godt tilfredse," konkluderer Bjørn Karlsholt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også