DR: Vores fremtidige rolle skal afklares

MediaWatch

Plummer søger politisk opbakning til, at DR kan fortsætte den offensive public service fortolkning, men han er på kollisionskurs med EU og måske regeringen. Kenneth Plummer ser en revolution forude, hvor folks vaner ændrer sig, og fragmenteringen tager til. Han ser en samling mediebrugere, hvis interesser og smag vil variere meget. I mandags præsenterede han løsningen for DR. "Vi skal følge den brede public service model, som vi gør nu, og stille vore ydelser til rådighed på flest muligt platforme." Professor Frands Mortensen, Institut for Informations- og Medievidenskab på Århus Universitet, undrer sig over, at Danmarks Radios medieudspil maler med så bred en pensel. "Det er ikke videre klart, præcis hvad licensstigningen skal bruges til, og hvilke ydelser man gerne vil opkræve abonnement for. DR vil gerne være til stede på alle platforme, ja, men vi får ikke at vide med hvad," siger Frands Mortensen til MediaWatch. Den manglede præcision kan være forsigtighed og strategi fra DRs side, vurderer han. Det står klart med udspillet, at Kenneth Plummer fastholder Christian Nissens strategi, at DR skal være til stede overalt og i princippet skal kunne konkurrere med kommercielle medier alle vegne, i alle genrer. Det falder ikke nødvendigvis i god jord, hverken i regeringen eller i EU. "EU vil forlange, at opgaver for public service selskaber præsiseres. Det gør man af hensyn til beregninger af hvor meget licens, der skal opkræves og af hensyn til de private, der har krav på at vide, hvor public service virksomhederne er offensive, og hvor de ikke er," siger Frands Mortensen. "Hvis politikerne er uambitiøse og afviser vort oplæg, så har vi en ny situation, hvor DR ikke kan følge med, og danskernes medieforbrug mere overlades til markedskræfterne. Skal DR følge med danskerne eller indtage en anden rolle? Det skal afklares," lyder PLummers opsummering.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også