Gratis tracking fra Google vækker bekymring

MediaWatch

Det vækker mistro, at Goggle fra mandag eftermiddag begyndte at forære deres tracking-program væk ganske gratis. Tracking-programmet, som Google fik ved overtagelsen af Urchin, sladrer om effekten af eksempelvis Adwords og kostede indtil mandag eftermiddag 1.300 kr. om måneden i licens. Christian Strand, der er interactive director i mediebureauet IUM, siger til Børsen, at formålet næsten kun kan være at drive prisen op på Google annoncering, altså Adwords, hvor man betaler for at dukke op i højre spalte, når der søges på bestemte ord. Det afviser Google dog. Søgemaskinens ansvarshavende i Danmark, Peter Friis, siger, at formålet med den gratis tjeneste er at sikre, at searchmarketing, som er Googles kerneområde, har den bedst mulige effekt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også