Norge: Nænsom konkurrence fra public service

MediaWatch

NRK er i offensiv på mobiltelefonen, men passer på, at man ikke ødelægger den private sektors muligheder for skabe indtægter. NRK har fra politisk hold fået accept af, at man kan være offensiv udbyder af indhold på mobiltelefonen og opkræve abonnement for visse ydelser. DRs generaldirektør har i sit aktuelle medieudspil lagt op til, at Danmarks Radio får samme mulighed. DR ønsker, at man kan opkræve abonnementsbetaling, der dækker de faktiske omkostninger ved at få leveret særlig individuelle ydelser. På NRK streamer man NRK1, NRK2 og syv radiostationer samt korte tv-nyheder gratis. Disse regnes som kerneprodukter, der er betalt via licensen. Andre ydelser koster dog. "Vi skal ikke erodere de kommercielle kanalers muligheder for at udvikle mobilens indtægtspotentiale," siger Bjarne Andre Myklebust, der har ansvaret for NRKs mobile tjenester. NRK oplever, at brugerne i snit tilbringer 2-3 minutter pr. dag med mobilt medieindhold fra NRK. Sportsfans bruger dog betydelig mere. Man ser tv, lytter til radio, ser fodboldmål og endda direkte sport. Der er fortsat mange, der spørger sig selv, hvad en public service broadcaster skal på mobilen. "Vi skal bruge den som distributionskanal. Den skal bidrage til at få indhold ud til almindelige mennesker, og den skal tjene som supplerende indtægtskilde," svarer Myklebust Den store øvelse for broadcasteren er at omdanne eksisterende indhold, så det passer til mobilen. Bjarne Myklebust oplyser således, at NRK eksperimenter med ét minuts versioner af serier og andre programmer. Den anden store forhindring er, at programrettigheder er et uafklaret område. Broadcasterne har ikke nødvendigvis de mobile rettigheder, blot fordi de har broadcast-rettigheder. "Vi tvinges ofte til at vise pausefisk i programmer på NRK1 og 2, når der sendes serier, som NRK ikke har mobilrettigheder til. Det gør vi hellere, end at tage et opgør med de tunge advokater i Hollywood."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også