DR vil åbne for mere kommerciel radio

MediaWatch

Kort tid før medieforhandlingerne for alvor går i gang, foreslår DR-radio, at der dannes et privat DAB konsortium. DRs radiodirektør Leif Lønsmann foreslår, at man ligesom i Storbritannien etablerer et privat konsortium, som skal drive og administrere en hel DAB multipleks, der vil kunne indeholde op til 10 kommercielle radiokanaler. "Det er min grundholdning, at vi sikrer størst mangfoldighed i medieudbudet, hvis DR og de kommercielle kan operere frit på hver sine forskellige betingelser," siger radiodirektør Leif Lønsmann til MediaWatch. "Det sikres bedst ved, at hver part frit kan råde over en hel multiplex." De kommercielle muligheder i forbindelse med digitaliseringen bliver et emne i de mediepolitiske forhandlinger. Én af de helt store udfordringer i forhandlingerne bliver at etablere noget tilsvarende for tv. Et konsortium og en gatekeeper-struktur, der skal drive udviklingen af jordbaseret digitalt tv. På radioområdet skal der etableres en struktur, der tæller to, snart tre multiplexer med i alt 24 landsdækkende radiokanaler. Langt flere, hvis de ikke alle sender musik. Dertil kommer - i tredje bølge - det såkaldte L-bånd til lokalradioerne. "Fra mandag stopper Sky Radio sendingerne og efterlader et hul, mens SBS og andre aktører står og banker på og gerne vil ind på DAB-blokken. I det kommende medieforlig skal der åbnes for endnu mere kommerciel radio", siger Lønsmann med skelen til Storbritannien, hvor DAB har nydt den største succes, og hvor de kommercielle multiplexer ledes af et konsortium af broadcastere med en operationel ledelse. "Jeg tror på en total adskillelse af den kommercielle sektor og DR. Den bedste udnyttelse og den største mangfoldighed opnås ved, at man giver begge parter fri råderet over hver sin MUX. DR blev af staten bedt om at løbe udviklingen i gang. Nu er sendenettet klar, DAB-radioerne er på hylden til rimelige priser, og nye multiplexere på vej. Derfor er det nu naturligt, at vi viger noget af pladsen til fordel for de kommercielle," siger radiodirektøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også