DTT: Canal Digital vil spille aktiv rolle

MediaWatch

Viasat og Canal Digital skal enten blive del af DTT-konsortiet eller forberede sig på en ny og potentiel alvorlig konkurrencesituation. Bliver udbyderen af Digital Terrestrial Television (DTT) stærk og manøvredygtig med et stort og mangfoldigt udbud, er potentialet slet ikke så beskedent, som det til tider bliver udlagt af markedet. Det forudser Paul Samsøe, underdirektør for teknologi, DR, der sammen med Allan Bugge fra Branchen for Forbruger Elektronik, også er en af initiativtagerne til en ny interesse- og informationsorganisation for digital tv. Paul Samsø forventer, at udbyderen af DTT, der efter en politisk beslutning måske er et konsortium, vil lancere tv-pakker med mange kanaler til konkurrencedygtige priser. Erfaringerne fra både små og store markeder er, at den danske DTT platform bør indeholde et større udbud af kanaler. "Jeg tror, det er en fordel med flere tv-kanaler fra flere forskellige udbydere, både gratis- og betalingskanaler," lyder rådet fra Paul Samsøe "DTT tilbuddet er umiddelbart relevant i de ca. 20 procent af husstandene, der ser analogt tv med almindelig antenne på det primære tv-apparat i stuen. Men DTT muligheden vil også være attraktiv for det andet og tredje apparat i husstanden og i sommerhuset, campingvognen, o.lign." Endelig vurderer han, at DTT kan være en interessant valgmulighed for husstande, der ikke vil betale 200-300 kr. om måneden for godt 30 kanaler, men er tiltrukket af lidt færre kanaler til en lavere pris. De kan fravælge parabolen eller kabel og vælge DTT. "Vi ved jo, at danskernes tv-vaner samler sig om maksimum otte kanaler," påpeger Paul Samsø. Viasats low-pay og high-pay tv-kanaler er de mest udsatte, hvis DTT forudsigelsen bliver til virkelighed. MediaWatch har bedt Viasat kommentere en konkurrencesituation, som den Paul Samsøe skitserer, men det ønsker selskabet ikke på nuværende tidspunkt. Canal Digital er mere informativ. "Canal Digitals strategi er at være til stede på de platforme, som er interessante for kunderne. Derfor er vi selvfølgelig også meget interesserede i at spille en rolle på DTT og bruge den store erfaring, vi har inden for kritiske faktorer som afsætning, teknologi, kundehåndtering og logistik. Jeg tror, DTT kan blive en succes, ikke bare i konkurrence med, men også set som merværdiskabende supplement til de øvrige tv-platforme," siger direktør Jens Arensen, Canal Digital, til MediaWatch. Han finder det vigtigt, at der skabes en klar vision for, hvad man vil med DTT og hvilken merværdi DTT skal bidrage med. Den vision vil Canal Digital gerne tage en aktiv rolle i at definere, så forudsætningerne for en positiv forretningsmodel kan etableres, Lanceringen af Digital Terrestrial Television i Danmark har været meget længe undervejs, men fra første april 2006 er det alvor. DR1, DR2 og TV 2 går i luften på det første mux. De analoge tv-signaler slukkes i 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien