Radikale sætter mediepolitisk agenda

MediaWatch

Resultaterne af medieforhandlingerne står åbne, efter de Radikale har lagt tonen fuldstændig om. Medier er også erhvervspolitik, siger ordfører. Det Radikale Venstre har taget føringen i mediepolitiske markeringer op til nye forhandlinger i begyndelsen af 2006. Partiet har ligefrem overtaget Venstres rolle fra 2001-2002, hvor Jens Rohde dominerede debatten. De Radikale havnede udenfor sidste forlig fra 2002, men var ellers med i mediepolitikken op gennem 90'erne med Socialdemokratiet og venstrefløjen. Partiet har medietraditioner. Det var de Radikale, der sikrede TV 2s vedtagelse i 1986, da Socialdemokraterne stemte imod. Den nye medieordfører, 28-årige Simon Emil Ammitzbøll, har sat en anderledes tone i partiets mediekurs end forgængeren Elsebeth Gerner Nielsen, der var kulturminister i 90’erne. Den mediepolitiske udvikling i partiet blev klart demonstreret under en debat på konferencen New Media Days, hvor den unge radikale politiker erklærede: "Vi har nået den erkendelse, at medier både er erhvervs- og kulturpolitik. Når det gælder den erhvervsmæssige side af medierne, er vi politikere sådan set overflødige. Men det er vi bestemt ikke, når det gælder den anden del." "Det Radikale Venstre ønsker indflydelse og har skiftet ordfører og ændret mediepolitik," konkluderer politisk kommentator, Ralf Pittelkow, overfor MediaWatch. "Elsebeth Gerner Nielsen repræsenterer en kulturradikal linie, men Simon Ammitzbøll står for den yngre liberale og mere markedsrettede tilgang til tingene, også på medieområdet," siger Pittelkow. Pittelkow peger på, at de Radikale ikke kan leve med at stå udenfor medieområdet igen. Dertil er området for vigtigt for et parti, der har lange traditioner i kulturpolitikken. Desuden er der profil i medieområdet. De Radikale står fortsat for stærk støtte til Danmarks Radio, som man gerne ser optræde som et offensivt mediehus. "Modsat dem der vil begrænse DRs råderum, ønsker vi DR ud på alle platforme," siger Simon Ammitzbøll. Det må godt koste licensmidler. "I først omgang kan vi hæve licensloftet, så DR kan bruge hele beløbsrammen." Simon Ammitzbøll er ikke modstander af TV 2-privatiseringen, men han forlanger, at der i de kommende medieforhandlinger bliver indført, hvad han har døbt en "Berlusconi klausul". Den skal sikre, at hvis køberen overtræder programbetingelserne, straffes selskabet med et beløb, der svarer til det ejeren har tjent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også