Bureau: Hvad skal nye medier leve af

MediaWatch

På mediekonferencen New Media Days blev branchen indført i, hvad der er muligt rent teknologisk - ikke på mulig indtjening til medierne, mener bureau. Det ærgrer Interactive Planning Director Christian Strand fra mediebureauet Initiative Universal. "Jeg er af god grunde interesseret i annoncørernes muligheder i nye medier, men det handler jo i sidste ende om det helt afgørende: at de nye medier skal have nogle indtægter. Uden indtægter er det bare sniksnak – og reklameindtægter er fortsat en væsentlig bestanddel," lyder hans kritik. Den vinkel var der ringe fokus på under konferencen. Mediebranchen kunne konkludere, at medierne må indstille sig på at være til stede for brugerne, når brugerne ønsker det. Endvidere kunne stort set alle mediehuse enes om, at det i fremtiden bliver vigtigt at have godt indhold. Mediespillerne vil bestå, men de skal ud på nye og andre platforme. Tilgangen i størstedelen af indlæggene var for teknologi- og platformfokuseret, mener Christian Strand. "Jeg manglede en vinkel på, hvordan man som annoncør kan bruge alle de nye medier og hvad fremtidens mediebillede – med on-demand tankegang og konvergens - betyder for annoncørerne. Jeg forstår ikke, at når FDIM står som medarrangør, at de ikke har valgt at prioritere den vinkel. De lever trods alt af annoncer, da ingen af dem har formået at tjene penge på content endnu," siger Strand. "New Media Days var netop ikke dét - den primære målgruppe ved konferencen var vore medlemmer og andre medievirksomheder. Annoncørvinklen vil vi dække ved at udvide vores årlige internet awardshow, hvor vi kårer de bedste reklamer," siger Christian Peytz, bestyrelsesformand for FDIM. Strand efterlyser bl.a., at en lang session om MTV havde uddybet, hvorledes man tiltrækker reklameindtægter på MTVs yderst innovative brug af forskellige platforme, der involverer brugerne. Ligeledes fortalte Metropol og Nordjyske medier, hvordan de publicerer content på nye medier, primært internettet, men ikke meget om, hvad det betyder for annoncører, og hvordan annoncører har brugt det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også