Analyse: Kommerciel radio er for svag

MediaWatch

Lytterudviklingen set over knap to år viser, at kommerciel radio er for svag til at gøre et regulært indhug i DRs meget høje lytterandel. Det står klart, når man gør status på lytterudviklingen i de syv kvartaler, der er forløbet siden Sky Radio og Radio 100 FM gik i luften midt i november 2003. Talmaterialet er inklusiv nyeste lyttertal fra 3. kvartal 2005 og er beregnet af Gallup for MediaWatch. DRs fire radiokanaler har fastholdt en lytterandel på omkring 66 procent, hvilket kun er et par sharepoint lavere end niveauet, man kendte før november 2003. Det er stort set kun P4, der har overdraget lytterandele til den kommercielle sektor. Kommerciel radio synes imidlertid låst på omkring 31 procent gennem alle syv kvartaler. Den landsdækkende Sky Radio, der gik i luften for lige knap to år siden, kunne i første kvartal 2004 levere en share på 6,1 procent. Siden har radioen vippet på lige under 6 procent. Sky Radio gennemførte en programrelancering i april, men i to kvartaler har man stort set holdt samme niveau. Samtidig med Sky Radios lancering gik Radio 100FM i luften med dækning på Sjælland og i Østjylland. Radioen er den eneste, der bryder det statiske billede. 100FM kom fra nul til en share på 4,7 procent i 1. kvartal. 2004, men leverede i 3. kvartal 2005 en share på 7,3 procent. Radioen har trin for trin sneget sig op i de kvartaler der er gået siden lanceringen. SBS-kanlerne Voice og Radio2 var udset til at komme under alvorligt pres, da de fik konkurrence. Begge har forbedret distributionen, men samlet set har SBS afleveret lytterandele. Det dækker dog over, at Voice holder niveauet på 3.0-3.5 procent, mens Radio2 er faldet betydeligt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også