Analysebreve kæmper om mediedagsordenen

MediaWatch

De seneste år er analysebreve for de store organisationer dukket op i stort tal, og deres fornemste opgave er at erobre mediernes dagsorden. Agenda, Ugebrevet A4, Resonans, FoodCulture og senest Barometer fra Dansk Byggeri. Nyhedsbreve, der indeholder analyser, dokumentation og meningsmålinger og sendes til journalister og meningsdannere frem for til organisationernes medlemmer. Ifølge Rasmus Jønsson, lektor i kommunikation på RUC, er der ingen tvivl om, at organisationerne med analysebrevene forsøger at lægge pres på den politiske beslutningsproces via mediernes dagsorden, skriver Berlingske Tidende. Og brevene hjælper. Historierne bliver ofte citeret og brugt af de store aviser og elektroniske medier. Barometer, der er Dansk Byggeris netop lancerede analysebrev, havde tre historier i første nummer, og alle kom i landsdækkende medier. Derudover ringede journalister og sagde, at de ville have ryddet forsiden, hvis de havde fået en af historierne på forhånd, fortæller Mogens Hjelm, pressechef for Dansk Byggeri.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også