Plummer: DR får blandingsmodel med tiden

MediaWatch

Fremtidens mediebruger vil nyde godt af flere valgmuligheder, og de vil finde det helt naturligt, at medier skal forbruges på forskellige præmisser. Det gælder også Danmarks Radio, forudser generaldirektøren. "Vi har valget, om vi vil modtage noget indhold med reklame, og så koster det ikke noget. Vil vi modtage det uden reklame, så koster det. De modeller kender vi i dag, og de bliver kultiveret yderligere fremover. For mit eget velkommende tror jeg, at licensmodellen vil holde mange år frem. Jeg tror, vi om ti år har en blandingsmodel, også på DR, hvor der vil være elementer af licensfinansiering og brugerbetaling," siger Kenneth Plummer. Forudsigelsen faldt på mediekonferencen New Media Days under en debat med andre mediechefer. Kenneth Plummer har allerede bragt den problematik på banen som oplæg til de kommende medieforhandlinger. Plummer ser gerne, at DR kan opkræve penge for visse mobilydelser. Der er dog ikke enslydende politiske signaler om den idé. I Norge har NRK fået politisk accept af, at man er offensive på mobilen og modtager indtægter fra udvalgte ydelser. Kenneth Plummer minder om, at licensmodellens udvikling i sidste ende afhænger af de politiske ønsker. Foreløbig konstaterer han, at alle danskere benytter DR i løbet af en uge og generelt er tilfreds med det, de får. De mange valgmuligheder på flere platforme vil uvægerligt føre til, at DR fremover ikke vil kunne samle store seergrupper, erkender Plummer. "Vi kommer ikke til at samle én million seere til en serie, som f.eks. Krøniken, på en aften, men det kan sagtens være, at vi producerer en serie eller et andet program, der over en uge ses af over en million på forskellige tidspunkter og forskellige plaforme."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også