It-giganten Microsoft vil have del i det eksploderende marked for internet-annoncer. Derfor lægger man nu Windows og Office på nettet. Microsoft forsøger ikke en gang at skjule, at projekterne 'Windows Live' og 'Office live' er et direkte angreb på Google og Yahoo, skriver CNet. De to konkurrenter løber med størstedelen af de 15 mia. dollar, der i øjeblikket bliver brugt på internet-annoncer - en omsætning, der ventes at blive ti-doblet inden for de kommende ti år. Microsofts planer, der blev præsenteret af bestyrelsesformand Bill Gates tirsdag, går ud på at opbygge online-universer, der tager afsæt i Microsofts kerneprodukter Windows og Office. Gates ser initiativet som led i en større udvikling, hvor software gradvist flytter fra brugernes computere i privaten og ud på nettet - noget Gates ikke tøver med at kalde en revolution. Både 'Windows Live' og 'Office Live' vil bestå både af gratis annoncebaserede tjenester og servicer, man skal betale for. Begge systemer vil være løsrevet fra softwaren på brugerens computer og kan således også bruges af personer, der hverken har Windows eller Office installeret. På den måde håber Microsoft at slippe for endnu en monopolsag ved de amerikanske domstole. Window Live foreligger i en beta-version på www.live.com, men en testversion af Office Live først er klar til næste år.