DR: Private må finde sig i regional konkurrence

MediaWatch

Alle private medier må acceptere, at de udsættes for konkurrence fra DR om mediebrugernes opmærksomhed, fastslår DRs radiodirektør. Der er bekymring hos mediegruppen Sjællandske Medier, der blandt andet driver avisen Sjællandske, Radio SLR og den sjællandske TV Danmark-station. Sjællandske Medier er utilfredse med, at to statsejede medier, DR og TV 2, breder sig ud på det regionale mediemarked. Ledelsen undrer sig over, at DR Regionalen overvejer at splitte sig op i lokalradiostationer og at lave regionalt tv. TV 2-regionerne sælger regional reklame, vil ind i regional radio og vil have deres egen tv-kanal. "Hvornår begynder de også at trykke dagblade?" spørger en frustreret chefredaktør, Søren Baumann, overfor MediaWatch. DRs radiodirektør Leif Lønsmann mener ikke, at der er tale om konkurrenceforvridning, da DR og de private medier drives af forskellige formål. "DRs opgave er at sikre et økonomisk og politisk uafhængigt alternativ til det markedsstyrede medieudbud. Med stadig flere kommercielle og udenlandske udbydere kræver det en stadig stærkere tilstedeværelse på de medier, som danskerne bruger," siger radiodirektør Leif Lønsmann til MediaWatch. Lønsmann påpeger, at det er godt, at DRs monopol på radio- og TV er faldet, men det har aldrig været meningen, at det skulle erstattes af et kommercielt monopol. Han fremhæver, at samfundet har en demokratisk og kulturpolitisk interesse i, at der ved siden af en sund medieindustri eksisterer et uafhængigt, dansk informations, oplysnings- og underholdningstilbud. På et åbent marked må disse tilbud konkurrere på kvalitet og opmærksomhed fra brugerne. Leif Lønsmann beroliger dog Sjællandske Medier med, at DR ikke agter at gå ind på avismarkedet. "DRs hovedaktiviteter er fortsat begrænset til de elektroniske medier, mens aviserne i stigende omfang engagerer sig i radio- og TV-drift."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også