Forrester: Microsoft vil digitalisere vore hjem

MediaWatch

Det bliver sandsynligvis Microsoft, der vinder kampen og skal udstyre fremtidens digitale hjem, forudser Forrester. "Microsoft har en god chance for at blive det selskab, der vil udstyre det digitale hjem, som vi definerer begrebet i dag," siger Paul Jackson, teknologisk chefanalytiker hos Forrester. Han talte torsdag på mediekonferencen New Media Days i København. Paul Jackson påpeger dog også, at Microsoft er dyrere end andre, og at Microsoft står svagt, fordi selskabet selv notorisk ikke råder over indholdsproduktion eller rettigheder. Microsoft er ligefrem ilde set blandt broadcastere i udlandet, hævder Paul Jackson. Det amerikanske analysefirma spår imidlertid succes for et digitalt hjem, hvor husstanden modtager ét kabel ind med al nødvendigt indhold og kommunikation, der kan bruges overalt i husstanden på det apparat, hvor det er mest velegnet. Film på tv, samtaler på en telefon, osv. Et gennemført og forandret digitalt medieforbrug i fremtidens husstand giver mening i praksis, men husstandenes egne beboere kan ende med at være den største forhindring. "Udskiftning af hardware som tv-apparater og musikanlæg er langsom, for slet ikke at tale om husstandens installationer. De overtages ofte af nye beboere, og derfor er et totalt teknologiskifte i et almindelig hjem ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden," siger Paul Jackson. En anden væsentlig forhindring er, at kompliceret hardware til underholdningsbrug i en almindelig husstand afvises af det store flertal, fordi de ikke kan finde ud af at betjene det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også