Mini-prognose: Tv på mobilen slår igennem

MediaWatch

Om ti år vil halvdelen af danskerne dagligt se tv på mobile apparater, og licensbetalingen vil være afskaffet i den form, vi kender i dag. Det spås i en mini-pejling fra mediebranchens bedst informerede chefer. Det kvalificerede hold af beslutningstagere aflagde deres mediespådomme under et branchetopmøde på mediekonferencen New Media Days, torsdag. Holdet bestod af generaldirektør Kenneth Plummer, Danmarks Radio, direktør Peter Lundsgaard, Jubii, direktør Mads Middelboe, TDC Mobil, Janos Flösser, OI Interactive og koncerndirektør Lasse Bolander, Berlingske. De fem medietopchefer tror til gengæld ikke på, at reklameomsætningen på internettet kan overstige tvs omsætning i 2015. De tror heller ikke på, at kulturministeriet til den tid vil have opstillet en kanon med de vigtigste danske elektroniske udgivelser, som spil, websites m.m. Trods stor vækst indenfor spil tror de heller ikke, at spil kan overhale tv-forbruget blandt mediebrugere under 40 år, selv når vi når frem til 2015. "Tv er attraktivt, fordi vi har behov for at komme hjem fra arbejde, flade ud på sofaen og passivt modtage underholdning", forudser Peter Lundsgaard. Flertallet af mediecheferne tror, at visse tv-programmer stadig vil kunne samle mere end halvdelen af danskerne om ti år. DRs genereldirektør er dog undtagelsen. "Tv kan næppe samle over halvdelen af danskerne til én visning af et program, men måske over flere dage og på flere platforme", uddyber generaldirektøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også