Løkkegaard: TV 2 reddede Danmarks Radio

MediaWatch

Havde det ikke været for TV 2, kunne DR være afgået ved døden, konkluderer afgående TVA-vært Morten Løkkegaard og ser tilbage på 15 års tv-nyhedskonkurrence. Konkurrencen fra TV 2 betød, at DR blev vækket i den dvaletilstand, som institutionen havde befundet sig i. "Da jeg begyndte i 1990, var det stadig ikke gået op for mange i TV-Byen, at TV 2 overhovedet var en magtfaktor. Opkomlingen blev betragtet med et hånligt skuldertræk, selv om DR var godt på vej til at blive tromlet helt ned," siger tidligere TVA-vært Morten Løkkegaard til MediaWatch. Bunden blev ifølge Løkkegaard nået i 1994-95, hvor han var til stede på et møde, hvor den daværende TV-direktør konstaterede, at det kun var et spørgsmål om tid, før man lukkede og slukkede - hvis ikke der skete noget markant. Morten Løkkegaard mener, at DR set i bakspejlet har meget at takke Christian Nissen for. Havde Nissen ikke reformeret, ville indtrykket af en stor og støvet statsinstitution aldrig være blevet udvisket. På TVA kunne man konstatere, at TV 2 gjorde tingene kvikkere og mere elegant. TV 2 var tidssvarende, og slæbte ikke rundt på gamle lig. "DR - og også TV-Avisen - var forstenet i 'det-plejer-vi' attitude, og specielt på tekniksiden havde jeg mange dårlige oplevelser de første år som reporter. I dag ville ingen acceptere de holdninger og den adfærd. Men der skulle altså gå 5-7 år, før der var muget ud i holdningerne," fortæller Løkkegaard. TV 2 havde let spil og udnyttede det til at blive nummer et på tv-nyheder. Morten Løkkegaard er glad for, at balancen skiftede i slutningen af 90'erne. Det skyldtes især lancering af Nyhedstimen. Den tog seerne til sig, og TV 2 formåede aldrig at svare ordentlig igen, før skuden var vendt, lyder Løkkegaard fortolkning: "Jeg synes stadig, at TV-Avisen leverer klart den bedste journalistik på det lange stræk. Til gengæld er TV2 stadig førende, når det gælder indpakningen."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også