DI: Medier er vigtig erhvervspolitik

MediaWatch

Sværvægteren Dansk Industri lægger nu alle muskler bag udviklingen af en større og stærkere mediesektor med fair konkurrence. Dansk Industri skærper interessen for mediepolitik op til forhandlingerne af det næste medieforlig, der skal løbe fra 2007 til 2010. Forhandlingerne indledes allerede om få måneder. "Mediepolitik er mere end nogen sinde blevet til industripolitik," siger direktør Poul Scheuer, til MediaWatch. DIs direktør peger på, at mediebranchen har potentiale at blive en stor branchesektor. Det er der vækst og arbejdspladser i. Potentialet findes i den rivende teknologiske udvikling og yderlig liberalisering af dansk lovgivning samt en udviskning af gamle grænser, således at langt flere erhverv får forretningsmæssig interesse i mediebranchen. Det gælder f.eks. mobiltelefonens kommende entré på medieområdet. "Alene hele etableringen og lancering af det jordbaserede digitale sendenet kaster aktiviteter af sig for en lang række industrier." "Vi blander ikke i, hvorledes politkerne udmønter sine programkrav til Danmarks Radio, men vi vil gerne sikre den private mediesektor de bedst mulige arbejdsbetingelser," siger Poul Scheuer. Han tilføjer dog, at det ikke fremmer udviklingen, når en lang række private medieselskaber er udsat for hård konkurrence fra statskassen, ikke mindst alle online nyhedsleverandører. Konkret har Dansk Industri nedsat et medieudvalg, der foreløbig har afholdt ét møde med kulturministeren. Dansk Industri har i en længere årrække engageret sig i medierne via DIs brancheforening, ITEK - Branchefællesskabet for IT, Tele, Elektronik og Kommunikationsvirksomheder - men op til dette forlig er det aftalt, at stofområdet flytter op i DIs hovedorganisation i samarbejde med ITEK. "Det signalerer, at medier i dag er en sag for hele erhvervslivet," siger Poul Scheuer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også